Onlangs heeft Google beeldextensies gelanceerd in Nederland. Met Google Ads beeldextensies voor tekstadvertenties kun je nu nog makkelijker de aandacht trekken van potentiële websitebezoekers. Door beeldextensies in te schakelen voor je advertenties kun je de boodschap van je advertentie nog beter over laten komen. Op dit moment zitten de beeldextensies nog in de bètafase, waardoor ze slechts voor een select aantal accounts beschikbaar zijn. Benieuwd hoe Google beeldextensies werken? Je leest er hier meer over.
Beeldextensies zijn een aanvulling op de bestaande tekstadvertenties. Deze extensie kan ingeschakeld worden en is dus optioneel. Wanneer je beeldextensie aan je advertentie toevoegt, kan er een kleine afbeelding naast de zoekadvertentie in de zoekresultaten verschijnen. Op deze manier valt de advertentie wat meer op in Google.
Beeldextensies zijn niet hetzelfde als bijvoorbeeld een display of shopping campagne. Bij deze campagnes laat je duidelijk het product zien en is de afbeelding prominent in beeld. De beeldextensie is een toevoeging naast de tekst om de boodschap nog beter over te brengen.
Wanneer je dynamische beeldextensies instelt geeft Google op basis van de betreffende bestemmingspagina afbeeldingen weer. Hiervoor is het wel belangrijk dat je relevante afbeeldingen op de bestemmingspagina hebt staan. Om dynamische beeldextensies te gebruiken moet je Google wel even toestemming geven op accountniveau.
Wil je meer controle over je afbeeldingen? Gebruik dan de handmatige beeldextensie. Hier kun je zelf afbeeldingen uploaden en instellen op account, advertentiegroep of advertentieniveau.
Goed om te weten: Google geeft altijd voorrang aan handmatige beeldextensies. Wanneer je Google wel toestemming hebt gegeven om afbeeldingen dynamisch in te vullen, maar je hebt zelf afbeeldingen geüpload, dan zal Google altijd deze afbeeldingen laten zien. Heb je niks geüpload, dan vult Google de extensie dynamisch in.
Beeldextensies zijn nog niet voor iedereen beschikbaar. Het is als bèta uitgerold in Nederland. De verwachting is dat dit op korte termijn voor alle accounts beschikbaar zal zijn. Wil je gebruik maken van Google Ads beeldextensies dan zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden:
Zo mogen afbeeldingen bijvoorbeeld niet wazig zijn, geen tekst bevatten, een collage zijn, of veel witruimte bevatten. Op de website van Google vind je een overzicht van alle kwaliteitseisen.
Daarnaast is het ook mogelijk om liggende afbeeldingen te uploaden. De voorkeur van Google gaat echter uit naar vierkante afbeeldingen, daarom is het een vereiste om ten minste één vierkante afbeelding te uploaden.
Zorg er echter wel voor dat de afbeelding relevant is en daadwerkelijk bij de advertentie past. Houd er rekening mee dat het tot 5 dagen kan duren voordat de afbeeldingen door Google goedgekeurd zijn.
Heeft jouw account al toegang tot Google Ads beeldextensies? Mooi! Dan kun je meteen aan de slag. Beeldextensies schakel je in onder het tabblad ‘Advertenties en extensies’ in Google Ads. Schakel beeldextensies in en upload je geselecteerde afbeeldingen.
Wil je weten of beeldextensies voor jouw Google Ads campagne te gebruiken zijn? Neem contact met ons op! Wij kijken graag met je mee.