Ben je net begonnen met een online webshop en heb je nog niet zoveel naamsbekendheid opgebouwd, dan raden wij aan om te focussen op mensen die verder zijn in het zoekproces. Dit houdt in dat deze mensen al precies weten wat zij zoeken. Hierbij zijn longtail-zoekopdrachten van toepassing.
Longtail-zoekopdrachten zijn zoekopdrachten met concrete kenmerken. Dit wil zeggen dat de zoekopdracht in de zoekmachine heel specifiek is, waardoor je gauw zichtbaar bent voor jouw klanten.
Als jij op een bepaald onderwerp gevonden wilt worden is het ook handig om de zoekwoorden te verwerken op de pagina, waarnaar jij jouw klanten wil sturen. Benoem daarbij ook nog andere eigenschappen die daarbij van toepassing zijn.
Bijvoorbeeld: Je bent een webshop en je verkoopt kleding. 'T-shirts' is een zoekterm waar veel op gezocht wordt en waar de concurrentie dus ook heel hoog is. 'Mannen t-shirts' is al specifieker, maar hier zit alsnog veel concurrentie op. 'Mannen t shirt v hals' is nóg specifieker en de concurrentie op dit zoekwoord is veel lager. Het is dus makkelijker om goed te scoren op dit zoekwoord, dan op een generiek zoekwoord als t-shirts.