De Facebook pixel is een ideale tool om meer te weten te komen over jouw website bezoekers en hun gedrag op je website. Deze gegevens kun je vaak weer verwerken in jouw Facebook-campagne. Een Facebook pixel is een stukje code van Facebook die je op je website installeert. Deze code wordt gekoppeld aan je Facebook Business Manager account. Vervolgens registreert de pixel welke pagina’s er dagelijks worden bekeken door de vele Facebook-gebruikers.
Na het plaatsen van de Facebook pixel krijg je uitgebreide statistieken te zien en worden conversies gemeten. Bovendien kun vergelijkbare doelgroepen aan maken in het Facebook business manager, zodat je een grotere doelgroep kunt bereiken met je campagnes.
Wil je aan de slag met adverteren op Facebook? Zorg er dan eerst voor dat je de Facebook pixel installeert op je pagina. Het is belangrijk dat je Facebook pixel op alle pagina’s van je website plaatst die je binnen Facebook wilt gaan meten. Volg de onderstaande stappen om een Facebook pixel te maken.
(let op: je kunt maar 1 pixel per Facebook-pagina maken)
Je hebt nu een Facebook pixel geïnstalleerd, maar wat zijn de oordelen van een Facebook pixel? De Facebook pixel geeft je onder andere deze krachtige voordelen:
De Facebook pixel meet het aantal conversies, zoals de kosten per conversie (CPA), aanmeldingen voor de nieuwsbrief, aankopen en de conversieratio (CVR).
Welke doelgroepen dit zijn wordt verderop op de pagina verder toegelicht.
Dit levert meer op dan in te zetten op ‘klikken maximaliseren’. Door op conversies in te zetten wordt de doelgroep getarget die het meest waarschijnlijk is om een conversie te maken. Hierdoor bespaar je op je advertentiekosten.
De meeste e-commerce-systemen kunnen de werkelijke bestelwaarde terugkoppelen aan Facebook. Zo kun je het rendement op advertentie- uitgaven (ROAS) meten.
Maak dynamische productadvertenties zodat je websitebezoekers (opnieuw) kunt targeten met de producten die recente websitebezoekers hebben bekeken.
Er zijn drie soorten doelgroepen die gebruikt kunnen worden na het plaatsen van de pixel. Je kunt je campagnes en advertenties aanpassen aan deze doelgroepen, zodat de juiste boodschap bij de juiste (potentiële) bezoekers terecht komt.
Op basis van je websiteverkeer kun je een doelgroep aanmaken met jouw recente websitebezoekers. Dit zijn over het algemeen mensen die wel je website hebben bezocht, maar niet tot een conversie zijn overgegaan. Zij hebben bijvoorbeeld geen bestelling geplaatst of hebben zich niet aangemeld voor jouw dienst. Via een Facebook-advertentie kun je deze mensen nogmaals benaderen. Dit wordt remarketing genoemd. Als iets vaak herhaald wordt, is de werking effectiever. Ook kun je een klantenbestand en een lijst op basis van betrokkenheid op Facebook toevoegen. Ook onmisbaar is een lijst op basis van app-activiteit.
Je kunt voor je advertentie een opgeslagen doelgroep aanmaken. Dit kan onder andere via de vergelijkbare en aangepaste doelgroepen. Hierbinnen kun je op een aantal verschillende dingen filteren, zoals leeftijd, demografie, interesses, locatie en gedrag.
Wanneer je nieuwe klanten wilt bereiken kun je dit doen door middel van een vergelijkbare doelgroep. Op basis van interesses van jouw huidige websitebezoekers worden mensen getarget die ook deze interesses hebben maar die jouw website nog niet hebben bezocht. Ontzettend handig om een lijst potentiële klanten aan het maken.
Heb je hulp nodig bij het installeren van je Facebook pixel? Onze developers kunnen je daar bij helpen! Neem contact met ons op en we vertellen je er graag meer over.