Zoals de naam als zegt is een concurrentieanalyse een analyse die over je voornaamste concurrenten wordt gemaakt. Een concurrentieanalyse heeft als doel om je eigen bedrijf te verbeteren en om nieuwe inzichten te krijgen. Vaak wordt er wanneer je een concurrentieanalyse wilt gaan doen eerst een interne analyse gedaan. Zo ben je op de hoogte van hoe je eigen bedrijf er aan toe is en kun je dit vergelijken met het bedrijf van je concurrenten. Bij zo’n concurrentieanalyse worden er naar verschillende onderdelen gekeken. Bijvoorbeeld naar de doelstellingen van het bedrijf. Wat willen ze en hoe pakken ze dit aan? Ook wordt er gekeken naar de manier waarop het bedrijf hun strategie toepast, het assortiment van de concurrent, de prijzen die de concurrent hanteert en hoe de concurrent hun marketing toepast.
Heb je deze informatie verzameld over je concurrenten? Deze informatie kun je vervolgens overzichtelijk in een concurrentiematrix zoals hieronder zetten. Zo zie je gemakkelijk op welke punten je concurrenten beter scoren dan jij, of waar je juist in uitblinkt.
Voorbeeld concurrentiematrix (bron KvK)