Optimale online marketing resultaten in 5 stappen

Analytics loep

5 stappen voor optimale online marketing resultaten

Het mooie van online marketing is toch wel dat alles meetbaar is. Je komt er dus snel genoeg achter of je wel of niet goed bezig bent. Maar wat zeggen deze cijfers nu precies? Welke acties hebben invloed op welke cijfers? Je moet verder kijken om echt je resultaten te verbeteren. Welke getallen zijn voor jouw doelstellingen het meeste van belang? De 5 stappen in dit artikel helpen je om doelgericht en effectief de resultaten uit je online marketing te meten en te verbeteren.

Stap 1: Verdeel je doelen onder categorieën

We kunnen er vanuit gaan dat je als online marketeer gebruik maakt van Google Analytics. Deze tool biedt inzichten in de resultaten van je online inspanningen. We gaan er ook vanuit dat je gebruikmaakt van sociale media. Of je nu een dashboard gebruikt of je statistieken van de platformen zelf gebruikt, ongetwijfeld kijk je regelmatig naar de getallen die je iets vertellen over je prestaties.

Maar wat vertellen de resultaten je nu precies? Wanneer je van te voren niet voor jezelf goed beschrijft wat je wilt bereiken met de tijd die je in online marketing investeert, blijven cijfers immers cijfers. Kortom, welke cijfers zijn belangrijk? Dit hangt mede af van wat je doelen zijn.

Wil je bijvoorbeeld meer inschrijvingen op je nieuwsbrief of meer bezoekers naar je site? Maak je wel gebruik van een landingspagina waarop mensen de actie moeten voltooien? Of ben je vooral bezig met het vergroten van je naamsbekendheid en wil je dat je content zoveel mogelijk gedeeld wordt?

Om meer inzicht te krijgen in je doelen, kun je ze het beste verdelen over de volgende vier categorieën:

  • Consumptie-metrics: Hoeveel mensen hebben je content bekeken, gelezen, beluisterd of gedownload?
  • Sharing metrics: Hoe wordt content gedeeld met andere en hoe wordt deze gewaardeerd?
  • Leadgeneratie-metrics: Hoe vaak zorgt de consumptie van de content tot concrete actie?
  • Salesmetrics: Heb je geld verdiend met de inzet van de content?

Lees ook onze blog over het opstellen van een concreet doel voor je social media.

Stap 2: Onderzoek je contentstrategie

In jouw marketingstrategie neemt content ongetwijfeld een belangrijke plaats in. Je vindt het dan vast ook erg belangrijk om de prestaties van je content goed te volgen. Welke content presteert het beste en wat is het geheim achter dit succes? Je wilt daar natuurlijk op voortborduren. Analyseer daarom je contentstrategie op de volgende onderdelen.

Unieke content
Wat is de prestatie van je online content? Bekijk het aantal lezers, shares via verschillende social media, reacties en conversies. Maak voor deze informatie een tabel. Op deze manier kun je zien welke posts goed presteren en welke minder.

Concurrentieanalyse
Het is naast je eigen content ook waardevol om de content van je concurrenten te analyseren. Je kan dat ook doen op dezelfde wijze. Je zult dan ontdekken waar je kansen liggen. Vervullen zij de behoeften van je doelgroep of niet?

Gastredacteur
Schrijf jij ook voor andere website als gastredacteur? Onthoud dan om ook deze sites aan een kritische analyse te onderwerpen. Het creëren van content is een tijdrovende klus. Wanneer het rendement ernaar is, maakt dit niet uit. Maar is dat rendement er wel? Meten dus!

Prestaties op social media
Krijg je veel reacties op je content op social media? Wie reageert op deze berichten? Wordt je content veel gedeeld? Je kunt op basis van dit soort vragen beoordelen of de content die je maakt een bijdrage levert aan de door jou gestelde doelen. Je leest hierover meer in stap 3.

Vergeet niet om voordat je veranderingen doorvoert in je contentstrategie een analyse te maken van je prestaties op dit moment.

Stap 3: Waak over prestaties van individuele berichten

Je brengt als marketeer de nodige tijd door op social media. Je maakt je druk over engagement, communities, retweets en mentions.

Je wilt weten welke content populair is onder jouw doelgroep, op deze manier kun je beter presteren. Maar nog belangrijker is om te weten hoe jouw content het doet. Welke berichten converteren, en welke juist niet? Je kunt er soms haast de vinger opleggen. Je kunt dit ontdekken door kritisch te kijken en verbeteringen doorvoeren.

Conversie van gastblogs
Als gastredacteur bloggen op een site die jouw doelgroepen veel lezen, dit kan erg interessant zijn. Zorg allereerst wel voor engagement met je nieuwe community. Je kunt helaas niet verwachten dat iedereen zomaar naar te toekomt. Zorg dat je de nieuwe community wat te bieden hebt, waardoor ze bij je terug willen komen. Onderzoek van te voren dus goed welke websites interessant (kunnen) zijn voor jou om een gastblog voor te schrijven en leg vervolgens contact met de website.

Conversie van je eigen blogs
Het is verstandig om doelen aan te maken in Google Analytics. Kies voor Behaviour > Site content > Landingpages. Pas dan kun je de conversie van de individuele blogposts meten. Analyseer op basis van deze informatie waarom sommige blogs wel en andere juist niet converteren.

Conversie vanuit social media
Je houdt uiteraard ook in de gaten via welke social media je bezoekers op je site komen. Social Media managementdashboards bieden informatie over de engagement en interactie van de verschillende berichten. Je kunt zo in de gaten houden welke berichten het goed doen. Je maakt zo je social media campagnes steeds succesvoller.

Volg shares
Verschillende trackinglinks geven je inzicht op welke platformen je content het beste presteert. Uiteraard maak je per platform gebruik van een unieke link. Wanneer je dit consequent doet, kom je er al gauw achter op welk platform je succesvol bent. Je kunt op basis van deze kennis je vervolgacties plannen.

Engagement en awareness
Het is naast de prestaties van de content op je website ook erg belangrijk om je prestaties op social media te analyseren. Bekijk naast de shares en likes ook de engagement. Ga een stap verder door te kijken welke mensen in je community engagen met je content. Is dit de doelgroep die je graag wilt aantrekken? Worden jullie doelen bereikt door deze mensen? Zorg voor inzicht in je community, weet hoe je de mensen kunt bedienen, je resultaten zullen daar ook naar zijn.

Stap 4: Overall doelen meten

Wanneer je als online marketeer kunt aantonen dat er een direct verband is tussen je online marketing inspanningen en de omzet, dan zit je goed! Hoe krijg je dat voor elkaar? Zorg ervoor dat je marketingsuccessen zijn toe te schrijven aan je online activiteiten door het toepassen van de volgende drie metrics:

  1. Tel op: Hoeveel aankopen zijn er gedaan? Hoeveel mensen zijn er in totaal in contact geweest met je onderneming tijdens de campagne? Wat zijn de totale kosten? Over hoeveel verkochte items beschik je? Wanneer je inzicht hebt in de cijfers over een bepaalde periode, kun je een idee schetsen over het succes van je inspanningen.
  2. Leg verbanden: Cijfertjes zijn prachtig, maar het is interessanter om deze cijfers in relatie tot elkaar te zien. Het is ook interessant om te weten wat de kosten zijn per bereikte ‘media viewer’, per klant en per contact.
  3. Evalueer: Plan een aantal momenten in om je inspanningen te evalueren. Je ontdekt vanzelf trends wanneer je dit structureel meerdere malen per jaar herhaalt. Pas op basis van de trends je strategie aan.

Stap 5: Verkeer op je website

Een website zonder verkeer, heb je simpelweg niets aan. Wanneer je tijd steekt in online marketing hoor je dit terug te kunnen zien in de bezoekersaantallen van je website. De bezoekers, hun gedrag en acquisitie zijn drie metrics om het verkeer en het uitblijven ervan te analyseren. Op basis van de metrics kunnen al veel verbeteringen worden gemaakt.

Nieuwe en terugkerende bezoekers
In Google Analytics is er een onderdeel aanwezig genaamd: ‘nieuwe versus terugkerende bezoekers’. Valt het aantal nieuwe bezoekers je tegen? Je levert dan niet genoeg inspanningen om ze naar je website te trekken. Besteed meer aandacht aan het genereren van extra verkeer. Keren bezoekers niet terug op je website? Dan is de content een puntje voor aandacht. Vallen beide tegen, dan heeft het te maken met de structuur van je website. Dus kom ik actie!

Acquisitie
Nemen de bezoeken op je site af? Dan zul je flink aan de bak moeten. Heb je weinig bezoekers dan is er waarschijnlijk iets aan de hand met je organische zoekresultaten. Je kunt hier wat aan doen door de adverteren maar ook iets te doen met social media. Nemen je terugkerende bezoekers af? Dan kan dat te maken hebben met het lastig kunnen vinden van je website. Dit kan tevens aan je content liggen. Ga dus aan de slag met het verbeteren hiervan. Deel je kennis en plaats regelmatig updates.

Gedrag
Ben je er al achter waar en wanneer je bezoekers afhaken? Wordt je content wel gelezen maar niet geconverteerd? Dan zou je aan de slag moeten met de inhoud van je website, zoals: beeld, kleur, call-to-actions en landingspagina’s. Zorg elke keer voor kleine aanpassingen. Stapje voor stapje kom je dichterbij de ideale website voor jouw klanten.

De resultaten van je website zullen verbeteren wanneer je actief aan je site werkt en op basis van analytics verbeteringen doorvoert. Zorg voor een goede basis. Is de basis goed, dan kun je weer flink aan de gang met je campagnes.

Succesvol
Je wordt niet vanzelf succesvol. Het is keihard werken omdat goede resultaten maar kort houdbaar zijn. Voor succes zijn analyseren en evalueren net zo belangrijk als het uitvoeren van de strategie. Je weet alleen dan pas of je inspanningen op gebied van je website, content en social media rendement opleveren.

 

Bron: frankwatching.nl