Vergemakkelijk je contentmarketing

Content boekje 1263

Ideeen en weetjes over contentmarketing

Marketingadviseurs hameren sinds de term contentmarketing populair is geworden op relevante teksten. Contentmarketing is al een aantal jaren populair in de online marketing branche. Het opdringen van je verkoopboodschap zitten mensen niet meer op te wachten. Toch is het opvallend hoeveel organisaties nog deze tactiek lijken te gebruiken. Sinds de komst van social media is dit niet alleen meer van de marketing- of communicatie-afdeling, maar communicatie is van iedereen. Om je te helpen met deze omslag van marketing, staan hieronder een aantal tips!

 

  1. Denk vanuit de klant, niet vanuit jezelf

    De basis van elke marketing- en communicatiecampagne is het kennen van je doelgroep. Contentmarketing zorgt ervoor dat je nog beter en doelgerichter kan communiceren met je doelgroep. Zorg dat je op een slimme manier je doelgroep gaat faciliteren. Maak een profielbeschrijving, ook wel Persona van de klant, hierdoor breng je alles omtrent jouw klanten beter in beeld. Op deze wijze kun je beter vanuit de klant denken en jou contentmarketing op aanpassen.

  2. Heb inzicht in de interesses van je klant

    Heb je alles van jouw klanten in kaart gebracht? Interesses van de klant kunnen alle kanten op gaan. Het is daarom verstandig om gegevens van huidige klanten te onderzoeken en ook daarop jouw strategie op aan te passen. Het is belangrijk om te weten wat de klant wil horen. Creëer daarom waardevolle en deelbare content waarmee je de klant naar je toe trekt, in een vroege fase van het aankoopproces.

  3. Wees vermakelijk

    Content hoeft niet altijd nuttig te zijn. Berichten die ook bijdrage aan de doelen van je contentmarketingcampagne zijn verhalen die positieve emoties oproepen, zoals blijdschap. Ook dit soort berichten kunnen een boost zijn voor de naamsbekendheid of identificatie van je merk. Het platform Upcoming is een ster in het schrijven van niet voor de hand liggende, grappige en bizarre lijstjes of overzichten van trending topics.

  4. Laat los

    Ook als adverteerder moet je los durven te laten. Het gaat er namelijk niet meer om dat je je product of dienst verkoopt. Het is belangrijk dat je geassocieerd wordt met iets grappigs, iets herkenbaars, iets unieks of persoonlijks. Bedrijven die adverteren en geen contentteam in huis hebben, is het vooral belangrijk om los te laten.