Vermaak mensen op je 404-foutpagina

404 kopje om
donderdag 1 januari 1970

404-pagina tekst

Iedereen kent ze, de frustrerende pagina's als je binnen een website op een gebroken link klikt. Dit zijn de zogeheten 404-pagina's. Er kunnen verschillende redenen voor deze pagina's zijn, er is een link niet verwijderd of er is een fout gemaakt bij het updaten van de website. 

Het verschijnen van een 404-pagina willen we het liefste voorkomen, maar we kunnen het ook zien als een kans. Een kans om brand loyalty op te bouwen en om de klant te vermaken.

Hieronder zijn vier verschillende manieren te vinden om het saaie karakter van de foutpagina te doorbreken

1. Gebruik humor

Maak gebruik van humoristische filmpjes om je bezoeker te vermaken op je 404-pagina. Gebruik bijvoorbeeld een filmpje dat viraal is gegaan. Het merk nodigt je uit om bij wijze van excuus (voor het verschijnen van de 404-pagina) het filmpje te bekijken.

Een ander voorbeeld is het inzetten van je eigen brand. Bijvoorbeeld bol.com, die gebruik maakt van zijn eigen bolle mannetje dat onder een tapijt is gedoken. Op een luchtige manier laat je de eventuele frustratie van de bezoeker zakken.

2. Vermaak je bezoeker

Een andere mogelijke tactiek is het vermaken van je bezoekers op de foutpagina. Een korte afleiding doet de bezoeker al even vergeten dat hij op een 404-pagina terecht is gekomen. 

3. Laat zien wat je kan

Wees creatief op je 404-pagina. Laat zien met woordspelingen en kleuren dat je aandacht aan deze pagina hebt geschonken. Ga in op het voel van de bezoeker.

4. Wees functioneel

Zorg ervoor dat je bezoeker op een gemakkelijke manier op een andere 'werkende' pagina op je website terecht komt. Geef je bezoeker alle mogelijkheden om toch op de juiste bestemming te komen! Zorg er bijvoorbeeld voor dat het hoofdmenu zichtbaar blijft.

Er zijn altijd wel manieren om je uit een slechte situaties te manoeuvreren en zo het klantbehoud te verhogen. Door wat extra tijd te nemen en na te denken over je 404-pagina lukt het je wellicht een mogelijk verloren klant toch te behouden.