6 tips voor meer nieuwsbrief aanmeldingen

mail g29f76c8a4 1280

E-mailmarketing blijft nog steeds een krachtige tool om veel klanten te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan het informeren over nieuwe producten of diensten, aanbiedingen of updates. Belangrijk hierbij is wel dat je waardevolle informatie deelt met je klanten in je nieuwsbrief. Onze SEO klanten hebben bijvoorbeeld niet zoveel aan een nieuwsbrief die alleen over SEA gaat. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen zich aanmelden voor je nieuwsbrief? Wij hebben een aantal tips op een rijtje gezet om je aanmeldingen op je nieuwsbrief te laten groeien.

1. Je e-mailhandtekening

De eerste makkelijke manier om meer nieuwsbriefaanmeldingen te krijgen is door in de handtekening van je e-mail. Zorg er ook voor dat je collega’s het erin zetten. Waarschijnlijk worden er dagelijks e-mails naar klanten gestuurd, dus dit is al een makkelijke manier om je klanten op te hoogte te stellen dat ze zich kunnen aanmelden voor je nieuwsbrief.

2. Vermeld het op je website

Maak op je website duidelijk dat mensen zich kunnen aanmelden voor je nieuwsbrief. Dit kan bijvoorbeeld in de footer van je website, of door middel van een pop-up. Heb je een breed aantal producten of verschillende soorten diensten? Maak dan ook categorieën aan waar mensen zich op aan kunnen melden. Zo voorkom je dat mensen nieuwsbrieven ontvangen die niet relevant zijn voor hen. Hiermee verlaag je ook de kans dat mensen zich weer uitschrijven voor je nieuwsbrief. Het is dus belangrijk dat wat je verstuurt ook daadwerkelijk meerwaarde biedt voor de ontvanger.

3. Vraag toestemming!

Je mag klanten en contacten niet zomaar een nieuwsbrief sturen. Hiervoor moeten ze eerst toestemming geven. Melden ze zich zelf aan voor je nieuwsbrief via bijvoorbeeld je website of via je e-mailhandtekening? Dan kiezen ze er zelf voor om zich aan te melden en geven ze op die manier dus toestemming. Maar verzamel je e-mailadressen van je klanten op een andere manier? Dan is het altijd belangrijk om ze eerst om toestemming te vragen.

4. Geef een beloning

Waarschijnlijk heb je dit wel eens voorbij zien komen: je krijgt eenmalig korting wanneer je je aanmeld voor een nieuwsbrief. Organisaties maken het hiermee aantrekkelijk voor (potentiële) klanten om zich in te schrijven.

5. Offline promotie

Heeft je organisatie brochures en/of folders? Vermeld hier dan in dat mensen zich aan kunnen melden voor je nieuwsbrief. Maak het aanmeldproces zo simpel mogelijk en geef een duidelijke, korte URL waar ze naar moeten om zich in te schrijven.

6. Maak gebruik van je social media

Is je organisatie actief op social media? Post bijvoorbeeld eens een bericht waarin je kort verteld wat er in de volgende nieuwsbrief komt te staan. Willen je volgers dan meer lezen, dan kan dat wanneer ze zich aanmelden voor de nieuwsbrief. Zorg er dus voor dat je ze met je post enthousiast en nieuwsgierig maakt. Plaats hierbij ook weer duidelijk een link waar ze zich in kunnen schrijven.

Hoe vaak een nieuwsbrief versturen?

Heb je aanmeldingen verzameld? Mooi! Dan is het belangrijk om een goede balans te vinden in hoe vaak je je lezers een nieuwsbrief stuurt. Je wilt je lezers niet te vaak lastigvallen, maar het is wel belangrijk dat je regelmatig iets van je laat horen aan je klanten. Over het algemeen wordt minimaal één keer per maand als richtlijn gebruikt. Heb je een aanbieding, een seizoensgebonden nieuwsbrief of een nieuwtje wat niet kan wachten? Dan kan het uiteraard vaker verstuurd worden.

 

Wil je ook beginnen met het versturen van nieuwsbrieven, maar weet je niet goed waar je moet beginnen of welke tool je hiervoor moet gebruiken? Wij helpen je er graag bij! Bekijk onze e-mailmarketing pagina voor meer informatie of neem contact met ons op.

Meer over e-mailmarketing