Voorkom dat je mail als spam wordt gezien
Dagelijks worden er 182 miljard e-mails verstuurd. Ruim 70% hiervan bestaat uit spam. E-mailproviders als Outlook en Gmail zijn daarom erg voorzichtig in welke e-mails ze wel en niet doorlaten naar de inbox van hun gebruikers. Wil je dat jouw e-mails door de strenge selectie-eisen komen? Verbeter dan je deliverability met de volgende 7 tips voor het opstellen van e-mails.
1. Let op je woordkeuze
Niet heel erg lang geleden keken ontvangende e-mailproviders naar taalgebruik om te bepalen of de inkomende e-mail spam was of niet. Het gebruik van de woorden als ‘gratis’ of ‘speciale aanbieding’ in de onderwerpregel was funest. Tegenwoordig zijn spamfilters een stuk verder ontwikkeld en speelt woordkeuze niet zo’n grote rol meer. Toch kan het geen kwaad om zorgvuldig je woorden te kiezen, dit is positiever voor de deliverability. Vermijd scheldwoorden en andere schuttingtaal, houd tevens rekening met Nederlandse woorden die in het Engels een hele andere vertaling heeft.
2. Maak een balans tussen content en afbeeldingen
Het is voor e-mailontvangers niet mogelijk om te lezen wat er op een afbeelding staat. Om inhoud van e-mails te verhullen, kiezen spammers er vaak voor om hun e-mails grotendeels uit afbeeldingen te laten bestaan. Het gevolg: veel mensen wantrouwen e-mails waarin te veel afbeeldingen staan.
Zorg daarom altijd voor een goede balans tussen tekst en afbeeldingen. Je kunt klanten (en e-mailproviders) helpen om de afbeelding te begrijpen door in je html gebruik te maken van alt- en title-teksten.
3. Voorkom gebruik van scripts
Veel e-mailontvangers hebben moeite met het interpreteren van scripts. Het gebruik van bijvoorbeeld javascripts en flash zijn daarom nutteloos, tevens kan dit voor problemen zorgen bij het afleveren van je e-mails. Maak daarom enkel gebruik van html. Je kunt overigens wel gewoon gebruikmaken van CSS, maar doe dit dan wel inline.
4. Schrijf webadressen in hyperlinks niet voluit
Om te kunnen achterhalen hoe vaak en door wie er op een bepaalde link wordt geklikt, herschrijven veel e-mailmarketing programma’s het achterliggende webadres. Een link naar bijvoorbeeld Google.com wordt dan eigenlijk een link naar een alternatieve url, die redirect naar Google.com. Vergelijkbaar met hoe bit.ly dat doet.
Het uitschrijven van een volledig webadres kan echter voor problemen zorgen. Het lijkt namelijk voor de ontvanger dat je wilt verhullen waar je je lezer heen stuurt, een praktijk die vaak voorkomt bij phishing. Hieronder zie je het verschil:
Goed: bezoek onze website
Fout: bezoek onze website op https://www.dima.nl/
5. Maak e-mails niet te zwaar
Om te voorkomen dat inboxen te vol raken, blokkeren veel e-mailproviders e-mails die te zwaar zijn. Verzend bij bulkmails geen (grote) bijlagen mee, maar plaats bestanden op je eigen server en link daar naartoe vanuit het e-maildocument. Zelfs wanneer je geen bijlagen meestuurt, is een e-maildocument al snel te zwaar. Gmail kort e-mails al in als het achterliggende html-document zwaarder is dan 102kb.
6. Duidelijke uitschrijfmogelijkheden
Je wilt natuurlijk dat zo min mogelijk mensen zich afmelden voor jouw e-mails. Het onopvallend verstoppen van de uitschrijfknop is echter niet de manier om uitschrijvingen te voorkomen. Als de ontvanger te lang moet zoeken naar deze knop, is hij of zij al snel geneigd om op de spamknop te klikken. En als er niet voor deze drastische maatregel wordt gekozen en je e-mails gewoon ongeopend weggooien, komt dit niet ten goede voor je deliverability. De ontvanger vindt dan blijkbaar dat je e-mails niet relevant zijn voor de hen. Kortom, geef de uitschrijfknop een prominente plek in je e-mail.
7. Gebruik een actief afzenderadres
De beste manier om te voorkomen dat jouw mail in de spambox komt is de ontvanger je adres te laten toevoegen aan hun adresboek. Maar waarom zouden ze dat doen als jij gebruikmaakt van een niet werkend no-reply-adres waar ze toch niet op kunnen reageren?
Daarnaast gebruiken veel ontvangers de reply-knop om zich af te melden voor e-mails. En wat doen ze als ze merken dat het antwoordadres niet werkt? Juist, dan klikken ze op de spamknop. Gebruik dus altijd een werkers afzendadres.
Ook aan de slag met e-mailmarketing? Lees meer op onze pagina over e-mailmarketing of neem contact op.