Blog / SEA

5 Voordelen van adverteren op Bing met Microsoft Advertising

Nummer 1 zoekmachine

Bing is de eigen zoekmachine van Microsoft. De meeste mensen hebben wel eens gehoord van adverteren op Google Ads, maar adverteren op Bing is minder bekend en minder voor de hand liggend. En dat is zonde, want er zijn genoeg redenen om tóch op Bing te adverteren.

Met een wereldwijd marktaandeel van 87% is Google Ads veruit de grootste speler op het gebied van online advertenties. Bing loopt qua innovatie wat achter op Google Ads; sommige functies ontbreken of werken beter in Google Ads. Desondanks kan het zeker interessant zijn om Microsoft Advertising te gebruiken als aanvulling op een Google Ads campagne. Wij hebben een aantal voordelen op een rijtje gezet waarom adverteren met Microsoft Ads toch interessant en het overwegen waard is.

1. Bing is de standaard zoekmachine op veel apparaten

Omdat Bing is voortgekomen vanuit Microsoft, hebben platforms als Windows en Xbox standaard ook Bing als zoekmachine. Aangezien de meeste laptops zijn uitgerust met Windows, is dit voor veel mensen dus de standaard zoekmachine wanneer ze hun browser openen. Daarnaast is Bing de standaardbrowser in Windows 11, wat de kans dat mensen gebruik maken van Bing alleen maar vergroot.

Bijkomend voordeel: Bing heeft betere opties voor apparaat targeting. Binnen Microsoft Advertising kun je biedingen eenvoudig aanpassen voor verschillende apparaattypes, zoals desktops/laptops en smartphones.

2. Weinig concurrentie en lagere CPC

Zoals gezegd heeft Google Ads een wereldwijd marktaandeel van 87% op het gebied van online advertenties. Dit betekent dus ook dat er veel concurrentie is. Adverteren op Google Ads ligt nou eenmaal voor de hand wanneer je online goed gevonden wil worden. Dit leidt tot veel concurrentie en dus ook tot een hogere CPC (cost per click). Vanwege het kleinere marktaandeel is er minder concurrentie op Bing. En dus ook een lagere CPC. De gemiddelde CPC op Bing ligt ongeveer 35% lager dan in Google Ads. Door online te adverteren op Bing vergroot je dus niet alleen je online bereik, maar de kans op een groter rendement dan in Google Ads is ook nog eens aanwezig.

3. Kwalitatief hoogstaand zoekverkeer

Wanneer je alleen op Google Ads adverteert, mis je een deel van je doelgroep. Door Bing toe te voegen aan je advertentienetwerk vergroot je potentiële klantengroep. Door de lagere concurrentie is de kans groter dat jouw advertentie getoond wordt en dat je advertenties op betere/hogere posities staan. Dit vergroot de Click Through Rate (CTR) en conversies.

Kortom: je haalt dus meer uit je budget wanneer je op Bing adverteert. Zeker wanneer je een klein budget hebt is dit interessant omdat de klikken goedkoper zijn.

4. Importeer Google Ads campagnes naar Microsoft Advertising

Gebruik je al Google Ads? Dan kun je heel eenvoudig je Google Ads campagnes importeren in Microsoft Advertising. Het opzetten van een Bing campagne hoeft dus helemaal niet veel tijd te kosten. Al je advertenties en instellingen worden overgenomen in Bing. Je kunt er zelfs voor kiezen om Microsoft Advertising elke week een import te laten doen van je Google Ads advertenties, zodat de wijzigingen die je in Google Ads aanbrengt, ook automatisch doorgevoerd worden in Bing. Slim! Want hierdoor voorkom je dubbel werk.

5. Bing groeit (inter)nationaal

In Nederland is het marktaandeel van Bing nog relatief laag (zo’n 5% in 2021), maar wanneer we kijken naar de landen om ons heen, dan zien we toch veel potentie. Met name in de omliggende landen neemt het marktaandeel van Bing toe. In het Verenigd Koninkrijk ligt dit momenteel al op 10%, in Duitsland op 8% en in België op 7%. Wanneer je dus ook in de omliggende landen goed zichtbaar wilt zijn, dan raden wij aan om ook te adverteren op Bing.

Starten met adverteren op Bing?

Om je online zichtbaarheid te vergroten, is het zinvol om op meerdere online kanalen goed vindbaar en zichtbaar te zijn. Door zowel Google Ads als Microsoft Advertising in te zetten, haal je het maximale uit zoekmachine adverteren en vergroot je je online zichtbaarheid. Samen hebben beide platforms namelijk zo’n 92% marktaandeel. Ben je na het lezen van deze voordelen enthousiast geworden over het adverteren op Bing? Wij kunnen je daar bij helpen! Neem eenvoudig contact met ons op door ons te bellen of te mailen.

Ik wil adverteren op Bing!