Blog / SEA

A/B testen

AB test

Hoe werkt A/B testen?

A/B testen is een vorm van splittesten. Je neemt twee varianten van bijvoorbeeld een website of advertentie. Deze test je tegen elkaar op om daarmee de conversie ratio te verhogen. Conversie ratio is het percentage bezoekers die tot een transactie overgaan.

Het doel van een a/b test is om er achter te komen welke van de twee varianten de meeste kopers trekt en met welke variant jij dus het beste verder kunt gaan.

De twee varianten die je wilt onderzoeken worden afwisselend aan bezoekers van je website getoond. Dit betekent dat 50% van je bezoekers variant A te zien krijgen en de andere 50% variant B. Als dit gebeurd is wordt van zowel variant A als variant B de conversie ratio berekend. Zo kun je dus zien welke variant het meest verkocht heeft en welke variant je dus het beste kan gebruiken.

Bij deze manier van testen is het wel belangrijk dat beide versies van je pagina, website of advertentie tegelijkertijd online staan. Op die manier worden beide versies aan evenveel mensen getoond. Als een van de twee testen op een ander tijdstip zou worden getoond kan het zijn dat er op het andere tijdstip minder mensen op het internet aan het scrollen zijn. Dit zou de testresultaten kunnen beïnvloeden.

AB testing

Waarom A/B testen?

Het antwoord op deze vraag is eigenlijk vrij simpel: je krijgt een aantoonbaar resultaat en weet zo dus waar je aan toe bent.

Op het moment dat je een test wilt gaan doen om bijvoorbeeld te zien welke banner de meeste producten zal gaan verkopen, wil je natuurlijk een duidelijk resultaat. Je wilt weten welke van de twee banners je in de toekomst moet gaan gebruiken en hoeveel mensen daar op afkomen. Hier is A/B testen dus de perfecte oplossing voor.

Ook zorgt A/B testen ervoor dat je bounce rate lager wordt. Je verhoogd dus je omzet zonder dat je extra advertenties hoeft te plaatsen.

 

Handig om te weten

Om preciezere resultaten van je test te krijgen zijn er een aantal stappen die je kunt ondernemen. Een van die stappen is het plannen van een einddatum. Zo heb je een overzicht en weet je wanneer je je resultaten zult krijgen.

Daarnaast moet je voldoende data hebben om goede resultaten te kunnen krijgen. Verwacht dus niet dat je binnen enkele uren weet welke advertentie de meeste kopers naar jou pagina trekt.

Tenslotte is het goed om op te passen voor externe invloeden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld seizoensinvloeden of evenementen.

 

Een A/B test tip

Zorg ervoor dat wanneer je een A/B test uit gaat voeren, je per test één verandering doorvoert. Verander bijvoorbeeld de kleur van je banner, verander de kleur van de button of gebruik in de ene banner een bewegend plaatje en in de andere niet. Op deze manier houd je de test overzichtelijk. Je weet waar de verandering zit en weet zo dus ook waarom de ene test beter heeft gescoord dan de andere. Wanneer je twee veranderingen in je banners zet weet je nooit waarom één van de twee banners nou zo goed scoorde, terwijl de andere dat niet deed.