Onlangs heeft Google beeldextensies gelanceerd in Nederland. Met Google Ads beeldextensies voor tekstadvertenties kun je nu nog makkelijker de aandacht trekken van potentiële websitebezoekers. Door beeldextensies in te schakelen voor je advertenties kun je de boodschap van je advertentie nog beter over laten komen. Op dit moment zitten de beeldextensies nog in de bètafase, waardoor ze slechts voor een select aantal accounts beschikbaar zijn. Benieuwd hoe Google beeldextensies werken? Je leest er hier meer over.
Wat zijn beeldextensies in Google Ads?
Beeldextensies zijn een aanvulling op de bestaande tekstadvertenties. Deze extensie kan ingeschakeld worden en is dus optioneel. Wanneer je beeldextensie aan je advertentie toevoegt, kan er een kleine afbeelding naast de zoekadvertentie in de zoekresultaten verschijnen. Op deze manier valt de advertentie wat meer op in Google.
Beeldextensies zijn niet hetzelfde als bijvoorbeeld een display of shopping campagne. Bij deze campagnes laat je duidelijk het product zien en is de afbeelding prominent in beeld. De beeldextensie is een toevoeging naast de tekst om de boodschap nog beter over te brengen.
Wat kun je met een Google Ads beeldextensie?
- Aandacht trekken
Tot nu toe bestonden Google zoekadvertenties alleen uit tekst. Een afbeelding springt meteen in het oog en zorgt er dus voor dat je advertentie sneller opvalt tussen andere advertenties en organische zoekresultaten. Naar verwachting zal een afbeelding de CTR verhogen.
Je trekt niet alleen de aandacht van potentiële websitebezoekers, je kunt de beeldextensie ook gebruiken om je eigen merk te versterken. Zorg er wel voor dat je een duidelijke, veelzeggende afbeelding gebruikt.
- Relevanter verkeer aantrekken
Sommige diensten of producten zijn nou eenmaal moeilijker te omschrijven dan anderen. Een afbeelding zegt vaak meer dan de maximaal 90 karakters die je hebt voor de omschrijving in een tekstadvertentie. Met een afbeelding kun je in één oogopslag laten zien wat jouw product of dienst inhoud.
- Opvallen tussen alle concurrenten
Zijn er veel concurrenten actief in jouw branche? Dan kan opvallen tussen andere advertenties soms lastig zijn. Met een afbeelding naast je tekstadvertentie val je in elk geval op!
Typen beeldextensies
- Dynamische beeldextensie
Wanneer je dynamische beeldextensies instelt geeft Google op basis van de betreffende bestemmingspagina afbeeldingen weer. Hiervoor is het wel belangrijk dat je relevante afbeeldingen op de bestemmingspagina hebt staan. Om dynamische beeldextensies te gebruiken moet je Google wel even toestemming geven op accountniveau.
- Handmatige beeldextensie
Wil je meer controle over je afbeeldingen? Gebruik dan de handmatige beeldextensie. Hier kun je zelf afbeeldingen uploaden en instellen op account, advertentiegroep of advertentieniveau.
Goed om te weten: Google geeft altijd voorrang aan handmatige beeldextensies. Wanneer je Google wel toestemming hebt gegeven om afbeeldingen dynamisch in te vullen, maar je hebt zelf afbeeldingen geüpload, dan zal Google altijd deze afbeeldingen laten zien. Heb je niks geüpload, dan vult Google de extensie dynamisch in.
Waar moeten beeldextensies aan voldoen?
Beeldextensies zijn nog niet voor iedereen beschikbaar. Het is als bèta uitgerold in Nederland. De verwachting is dat dit op korte termijn voor alle accounts beschikbaar zal zijn. Wil je gebruik maken van Google Ads beeldextensies dan zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden:
- Je kunt maximaal 20 afbeeldingen uploaden
- De afbeeldingen moeten voldoen aan de kwaliteitseisen van Google
Zo mogen afbeeldingen bijvoorbeeld niet wazig zijn, geen tekst bevatten, een collage zijn, of veel witruimte bevatten. Op de website van Google vind je een overzicht van alle kwaliteitseisen.
- Vierkante afbeeldingen zijn vereist
Daarnaast is het ook mogelijk om liggende afbeeldingen te uploaden. De voorkeur van Google gaat echter uit naar vierkante afbeeldingen, daarom is het een vereiste om ten minste één vierkante afbeelding te uploaden.
Zorg er echter wel voor dat de afbeelding relevant is en daadwerkelijk bij de advertentie past. Houd er rekening mee dat het tot 5 dagen kan duren voordat de afbeeldingen door Google goedgekeurd zijn.
Beeldextensies maken en inschakelen
Heeft jouw account al toegang tot Google Ads beeldextensies? Mooi! Dan kun je meteen aan de slag. Beeldextensies schakel je in onder het tabblad ‘Advertenties en extensies’ in Google Ads. Schakel beeldextensies in en upload je geselecteerde afbeeldingen.
Wil je weten of beeldextensies voor jouw Google Ads campagne te gebruiken zijn? Neem contact met ons op! Wij kijken graag met je mee.
Neem contact op