Blog / SEO

Verhoog je conversies door online reviews

Rating

Grote kans dat voor je iets koopt, je eerst de reviews bekijkt die het product (of dienst) heeft gekregen. Ruim 73% van de consumenten doet dit namelijk. Beoordelingen kunnen in de vorm van een aantal sterren of cijfer (een rating) zijn, of in de vorm van een geschreven onderbouwing (review). Deze beoordelingen die door andere gebruikers gegeven zijn worden als betrouwbaar gezien en kunnen kopers over de streep trekken om een product wel of juist niet te kopen. Daarnaast zijn reviews goed voor de SEO, Google hecht namelijk ook meer waarde aan producten en website waarbij onafhankelijke productbeoordelingen zijn gegeven.

Online reviews als SEO strategie

Ratings en reviews geven niet alleen toekomstige klanten een goed beeld van je product of dienst, maar ook Google. Google kent websites met reviews een stukje ‘extra bekendheid’ toe en geeft websites met reviews dus voorrang in de zoekresultaten ten op zichtte van websites die geen reviews hebben. Hoe meer positieve reviews je hebt, hoe belangrijker Google je website vindt. Reviews kunnen je het volgende opleveren:

  • Betere online zichtbaarheid
  • Hogere positie in zoekmachine
  • Betere reputatie
  • Meer verkopen

Net als bij andere SEO-werkzaamheden is de directe invloed van reviews op je zichtbaarheid en ranking lastig te meten. Maar ook al zie je het effect niet meteen terug in de zoekresultaten, reviews helpen andere kopers in elk geval bij het maken van hun keuze voor jouw product! Investeer dus in het verkrijgen van reviews.

Reviews verzamelen

Gelukkig bestaan er meerdere platforms om klantbeoordelingen te verzamelen. De meest waardevolle voor Google zelf zijn uiteraard de reviews die gegeven worden op Google Mijn Bedrijf. Het aantal reviews dat je hier op hebt verzameld worden namelijk meegenomen in bij het rangschrikken van lokale zoekresultaten. Heb je een bedrijfspagina op Google Mijn Bedrijf? Dan kun je meteen starten met het verzamelen van reviews. Andere bekende reviewplatforms zijn klantenvertellen.nl of trustpilot.nl.

Wat tips om meer reviews te verzamelen:

  • Verstuur een automatische e-mail naar mensen die een product bij je hebben gekocht of ze het product willen beoordelen
  • Maak het persoonlijk: stuur een persoonlijke mail naar je klant met de vraag om een review achter te laten
  • Voeg onderaan je nieuwsbrief of mensen een review achter willen laten met een linkje naar bijvoorbeeld je bedrijfsprofiel op Google

Hogere conversies door online reviews

Grip op je online reviews

Heb je een negatieve review ontvangen? Ook dat kan natuurlijk gebeuren. Helaas kan het hebben van één slechte review al grote impact hebben op je positie in Google. Het is dus belangrijk op grip te krijgen op je online reviews. We hebben een aantal stappen op een rijtje gezet om meer grip op je online productbeoordelingen te krijgen.

1. Richt je webshop zo in dat je productreviews weergegeven kunnen worden

Allereerst is het belangrijk dat je klanten de mogelijkheid hebben om een review achter te laten. Dit kan dus via Google zelf zijn, maar ook via een externe website zoals hierboven benoemd. Heb je een webshop? Dan is het mooist natuurlijk dat de productbeoordelingen ook direct in je webshop bij het juiste product getoond worden.

2. Bepaal je doelstellingen

Bekijk ook eens naar wat je concurrenten doen en welke beoordelingen zij ontvangen. Stel voor je zelf vast hoeveel reviews je in een bepaalde periode wilt ontvangen en hoeveel sterren je gemiddeld wilt behalen. Let hierbij op de volgende aspecten:

- Bepaal een minimum aantal reviews om geloofwaardig over te komen.

- Bepaal wanneer je beter scoort dan de concurrent, aan de hand van hogere gemiddelde scores.

- Bepaal hoe je omgaat met negatieve reviews, reageer je hierop of niet? Ook deze dragen bij aan een hogere conversie.

Over het algemeen zien mensen een product of dienst met vier of meer sterren als betrouwbaar. Het behalen van vier sterren is dus een mooi streven (meer is natuurlijk nog mooier).

3. Technische verbeteringen

Naast je doelstellingen is het ook van belang dat je op technisch gebied alles op orde hebt. Verkoop je alleen via je eigen webshop of ook via e-tailers of via affiliates? Het is dan belangrijk dat je reviews overal worden weergegeven, organisaties als Reevoo, Pixlee en Bazaarvoice kunnen je hierbij helpen.

Naast een eigen webshop met reviews is het misschien nog wel belangrijker om deze weer te geven in de online zoektocht van de consument, bijvoorbeeld in de zoekmachine via rich snippets. Implementeer daarvoor Google Rich Snippet in jouw website, Google is dan in staat om naast de paginatitel, korte beschrijving en de website URL ook het aantal reviews en de gemiddelde beoordeling te vermelden in de zoekresultaten. Dit zal de Click-through-rate (CTR) naar je productpagina aanzienlijk verhogen.

Een review kun je ook technisch verrijken door bijvoorbeeld een profiel van de reviewer weer te geven. Bijvoorbeeld door geslacht, leeftijdscategorie, naam en een profielfoto te tonen. Deze factoren zorgen er tevens voor dat er kwalitatief betere reviews worden geschreven en de conversie zal stijgen omdat consumenten weten wie er achter de review schuilt.

4. Zorg dat reviews worden geschreven

Slechts 23 procent van de consumenten heeft weleens een review geschreven. Ondanks dit lage percentage geven consumenten graag hun mening. Ze moeten echter wel proactief benaderd worden. De meest eenvoudige manier is om de consument te mailen na het ontvangen van het product. Let hierbij wel op welk product je hebt verkocht, bij een fotocamera kost het wat langer tijd voor de consument alle functies van het product door heeft. Wacht daarom even voordat je de mail stuurt.

5. Beloon je reviewer

Het is aan te raden om consumenten te belonen voor het schrijven van een productbeoordeling. Bijvoorbeeld door hen korting op de volgende aankoop aan te bieden of een gratis accessoire weg te geven. Een flinke investering? Dat klopt! Maar zou jij een product kopen zonder productbeoordelingen? Het verrijkt de conversie en de SEO van jouw webshop, dat is vast de investering wel waard toch?

 

Ook online reviews verzamelen of deze implementeren in je webshop? Neem contact met ons op! Wij helpen je hier graag bij. 

Neem contact op