Blog / SEO

Google Voice search

voice search

Met de komst van smart speakers en virtual assistance zoals Siri en Google is er een nieuwe vorm van ‘traditioneel’ googelen ontstaan. Hoe makkelijk is het wel niet om wanneer je iets op wilt zoeken het alleen maar uit hoeft te spreken en het wordt voor je gedaan. Je hoeft niet meer je telefoon erbij te pakken en het op te typen. Veel sneller dus! Maar met deze ontwikkeling is de manier waarop we dingen opzoeken aan het veranderen. Waarbij we voorheen nog korte steekwoorden intypten in Google maken we nu volledige zinnen als we iets aan Google vragen. Dit biedt weer nieuwe SEO-mogelijkheden.

 

Wat is voice search?

Eigenlijk kun je voice search zien als een pratende browser. Het doet eigenlijk precies hetzelfde als een normale browser. Namelijk jou de informatie geven die je wilt hebben. Toch gebeurt dit met voice search op een andere manier. In plaats van dat je bepaalde steekwoorden intypt in een browser vraag je precies wat je wil weten. Door middel van stemherkenningstechnologie wordt dit omgezet in een zoekopdracht. Hierdoor krijg je binnen een paar seconden precies te horen wat je wilde weten.

 

Nieuwe SEO-mogelijkheden

Deze nieuwe vorm van googelen brengt uiteraard ook nieuwe SEO-mogelijkheden met zich mee. Tot nu toe zijn nog maar 4 procent van de websites aangepast aan deze nieuwe variant. Zorg er dus voor dat jij de concurrentie een stapje voor bent. Hier een aantal tips waar je rekening mee moet houden bij voice search.

Tip 1. Denk in volledige zinnen.

Waarbij je voorheen alleen maar dacht aan de juiste keywords is dat bij voice search anders. Waar bij het normale browsen vooral op steekwoorden wordt gezocht zoals ‘goedkope kledingwinkel’, wordt er bij voice search een volledige zin gemaakt: ‘waar vind ik een goedkope kledingwinkel’. Het is dus handig om in je teksten of tussenkopjes volledige vragen te zetten.

Tip 2. Wees lokaal gericht.

Gesproken opdrachten zijn gericht op lokale bedrijven. Wanneer je aan bijvoorbeeld Google vraagt welke restaurants er zijn zoek Google lokaal naar restaurants. Bovendien vragen mensen ook vaker naar een stad of dorp wanneer ze iets willen weten, bijvoorbeeld: ‘Hey Google, Zoek een restaurant in Doetinchem.’ Wanneer je dus een stad of dorp verwerkt in je SEO zal google eerder jouw restaurant aanbevelen.

Tip 3. Denk in vragen.

Wanneer je precies antwoord geeft op vragen die mensen stellen aan Google of Siri, zal jouw pagina als eerste tevoorschijn komen. Het is belangrijk om te weten wat jouw klanten van jou willen weten. Hier kun je dan weer op inspelen. Wanneer je een eigenaar bent van een kledingwinkel in Doetinchem kun je bijvoorbeeld in een tekst op je website de vraag: ‘Waar vind ik de mooiste kleren in Doetinchem’, verwerken. Een andere manier om volledige vragen op je website te zetten is door een pagina met veel gestelde vragen aan te maken.

Tip 4. Maak gebruik van Structured Data.

Structured Data is een code die ervoor zorgt dat browsers je content beter begrijpen. Hierdoor kan deze browser je content makkelijker presenteren. De browser kan dan namelijk precies zien wat jouw website bevat. Bevat jouw pagina bijvoorbeeld een handleiding of een product dan ziet de browser dit en koppelt hij dit aan de zoekopdracht van een persoon.

 

Snelgroeiende trend

Het gebruik van voice search gaat naar verwachting in de toekomst alleen maar groter worden. In Amerika gebruikt al ruim 60 procent van de volwassenen voice search dagelijks. Wereldwijd zijn er al 5,5 miljard voice searches per dag. Door je website nu al aan te passen op deze nieuwe trend heb je in de toekomst alleen maar een grotere voorsprong op je concurrentie.

Meer weten?