Je hebt een website gemaakt. De kans is groot dat je hier veel tijd in hebt gestoken en hoopt dat je website door veel mensen bezocht zal gaan worden. Hoe kom je hier achter? En misschien nog wel interessanter, wat kun je met deze informatie? Dit alles heeft te maken met Page Authority.
Page Authority, een belangrijke indicator
Page Authority, afgekort PA, helpt je met het beantwoorden van deze vragen. Deze handige tool is ontwikkeld door Moz en geeft jou meer inzicht in je website.
Kort gezegd laat Page Authority jou zien hoe goed je website scoort in Google’s zoekresultaten. Dit wordt berekent door een algoritme dat zichzelf de hele dag door update. Dit, om zo goed mogelijk overeen te komen met het algoritme van de zoekresultaten. Zodra Page Authority dit heeft gedaan krijgt jou pagina een cijfer. Dit cijfer ligt tussen de 0 en de 100. Mocht het cijfer laag zijn, betekent dit dat er nog genoeg te verbeteren valt. Ligt het cijfer juist heel hoog, dan is je website al goed op weg.
Hoe beoordeeld Page Authority jou website?
Page Authority kijkt naar veel onderdelen van je website. Het gaat dus over veel meer dan alleen het aantal bezoekers. Een aantal onderdelen waar Page Authority naar kijkt zijn:
- De inkomende en uitgaande links op en naar jou website
- Of de bezoekers die jou website bekijken langere tijd op jou pagina blijven scrollen of dat ze juist binnen enkele seconden weer wegklikken (oftewel: de bounce rate)
- Hoe lang je website al bestaat
- Hoe vaak de pagina wordt gedeeld op andere sociale media
Voordat je al je conclusies gaat trekken uit jou Page Authority cijfer, is het wel belangrijk om te weten dat dit een vergelijkende waarde is. Het kan je helpen inzicht te krijgen in hoe jouw website het doet tussen alle zoekresultaten op Google, maar Page Authority geeft geen absolute score.
Meer bezoekers op je website
Nu je weet wat Page Authority is, is het ook erg interessant om te weten hoe je er voor zorgt dat meer bezoekers op je website gaan kijken. En hoe je website richting de 100 kan gaan. Het is wel goed om hierbij te weten dat het een stuk makkelijker is om van het cijfer 10 naar 30 te gaan dan van 70 naar 90. Bij een lager cijfer valt er nou eenmaal veel meer te verbeteren.
1. Plaats regelmatig content
Laat niet alleen de bezoekers van je website, maar ook Google’s zoekresultaten weten dat je website actief bijgehouden wordt. Dit is namelijk één van de onderdelen waar zoekmachines op letten.
2. Werk aan je link building
Nog een belangrijk onderdeel is het gebruiken van linkjes. Dit kan je gebruiken binnen je eigen website. Zet bijvoorbeeld in je blogpost een link naar een andere blogpost, waar je meer uitleg geeft over een bepaald onderwerp. Ook kan je dit samen doen met een andere website. Zorg ervoor dat een andere website een link plaats naar één van je pagina’s, of andersom.
3. Plaats afbeeldingen
En net zo belangrijk, geef je afbeelding ook een titel en alt-tekst. Zo weet Google waar je het over hebt en wat er op de afbeelding te zien is. Op die manier is een afbeelding voor Google niet meer zomaar een leeg plaatje, het krijgt ook echt een betekenis. Hier kan Google veel meer mee!
4. Zorg er al met al voor dat je SEO overal goed wordt uitgevoerd, want dat is misschien nog wel het belangrijkste onderdeel.