Blog / SEO

Wat is zoekmachine optimalisatie?

SEO

Iedereen wil dat zijn website online goed vindbaar is en bovenaan staat in een zoekmachine.  Zoekmachine optimalisatie is alle activiteiten omtrent de vindbaarheid van je website. Het World Wide Web blijft maar uitbreiden en groeien, dagelijks komen er tig websites bij online. Het is daarom belangrijk dat jouw website vindbaar blijft. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

Hoe pak je zoekmachine optimalisatie aan?

Met zoekmachine optimalisatie ligt je focus bij de vindbaarheid in zoekmachines. Je wil een zo hoog mogelijke positie behalen en het liefst gevonden worden in de top 3. Netjes op de eerste pagina en boven de vouw. Maar op welke manier doe je dit?

Stappenplan zoekmachine optimalisatie:

  1. Zorg dat je website technisch correct in elkaar steekt
  2. Voer een zoekwoorden analyse uit
  3. Creëer en gebruiksvriendelijke structuur op de website
  4. Optimaliseer je content
  5. Bouw autoriteit op

Een goede vindbaarheid in zoekmachines krijg je dus niet vanzelf. Google biedt graag websites aan van hoge kwaliteit. Een website die niet gebruiksvriendelijk is of slecht bruikbaar krijgt een lagere positie in de zoekmachine. Het is tegenwoordig ook van groot belang dat je website responsive is. Oftewel, dat je website bruikbaar is op een tablet of een smartphone, de website schaalt mee. Websites die hier aan voldoen hebben al het kenmerk gekregen ‘Voor mobiel’ en worden ook hoger gevonden in de mobiele Google zoekmachine.

1. Technische SEO

Het responsive maken van je website en een goed werkende website maken deel uit van het technische aspect. Hieronder valt tevens de laadtijd van je website.

2. Zoekwoordenanalyse

De trefwoord analyse is belangrijk om in kaart te krijgen op welke trefwoorden jij gevonden wilt worden. Welke zoekwoorden scoren goed en in welke mate is de concurrentie aanwezig?

3. Gebruiksvriendelijke websitestructuur

Zoals eerder vernoemd vindt Google gebruiksvriendelijkheid erg belangrijk. Zorg ervoor dat de structuur van je website voor iedereen duidelijk is, je wilt immers niet dat mensen afhaken.

4. Content optimalisatie

Zorg dat je website up-to-date blijft. Blijf je content vernieuwen. Let bij het optimaliseren van je content op het volgende:

- Schrijf zo relevant mogelijke teksten

- Zorg voor sterke koppen (H1, H2, H3 etc.)

- Schrijf titels en meta-descriptions van kwaliteit

5. Website autoriteit

Bouw autoriteit op door links uit te wisselen met andere relevante websites. Iedere pagina kan zowel externe als interne links ontvangen. Zorg dat je hier een balans in vindt.

Wil je meer informatie over zoekmachine optimalisatie? Onze marketeers staan voor je klaar en vertellen je er graag meer over. 

Neem contact op