De kracht van een Facebook-evenement

Facebook post comments

Facebook evenement

Over het algemeen plaatsen mensen geen berichten op Facebook op maandagochtend 9 uur, wanneer ze aan het werk zijn. Mensen posten hun ervaringen wanneer ze bijvoorbeeld een avondje uit zijn. Ze willen delen naar bijvoorbeeld welk concert of voorstelling ze zijn geweest. Schouwburgen en theaters kunnen hier dus van profiteren, door middel van een evenementenpagina. Echter slaan nog genoeg ondernemers de plank mis door geen event aan te maken op Facebook.

Facebook-evenementen attenderen Facebookgebruikers op (nieuwe) evenementen. Free publicity en slechts 5 minuten werk! Jij nodigt als organisator jouw doelgroep uit en jouw doelgroep nodigt weer zijn of haar vrienden uit om hen over te halen mee te gaan. Daarnaast zorg je alvast voor de voorpret door updates binnen het aangemaakt evenement. Tevens maak je inzichtelijk wie er ook naar het event gaan. Hieronder staan 12 redenen waarom je voor ieder evenement een Facebook-event aan moet maken.

  1. Gratis publiciteit
    Wanneer een vriend heeft aangegeven naar een evenement te gaan wordt dit weergegeven op je tijdlijn van Facebook. Het evenement kan hierdoor viraal gaan onder de doelgroep.

  2. Directe communicatie met bezoekers
    In het Facebook-evenement kun je specifieke informatie delen over het evenement. De mensen die naar het event gaan krijgen vanzelf een melding dat jij als organisatie een nieuw bericht hebt toegevoegd. Op deze manier kun je bijvoorbeeld de volgende onderdelen onder de aandacht brengen:
    - Wijzigingen in het programma
    - Veranderende aanvangstijden
    - Eventuele werkzaamheden
    - Parkeermogelijkheden
    - Wifi-code

  3. Publiceer content
    Zorg ervoor dat je extra content biedt op je evenementenpagina. Zoals: foto's, video's, interviews en recensies. Wanneer deze berichten likes genereren verschijnen ook deze posts weer op de tijdlijn van vrienden. Nog een manier van free publicity. Voed je bezoeker met content! Let hierbij wel op dat je dit verspreid over tijd doet en niet alles in 1x post.

  4. Promoot je evenement ook na afloop
    Creëer ook nog buzz voor je evenement na afloop. Doe dit door foto's van het evenement te delen en zorg ervoor dat mensen zichzelf erin taggen, liken of reageren.

  5. Toekomstige evenementen
    Attendeer je bezoekers op toekomstige evenementen. Maak ze vast warm voor het komende evenement. Je brengt hierdoor je volgende event onder de allerbeste doelgroep gratis onder de aandacht.

  6. Automatisch in digitale agenda
    De Facebook-evenementen worden vaak automatisch gekoppeld aan de digitale agenda's van bezoekers. De bezoeker kan daarom niet meer om het event heen.

  7. Herinnering van het event
    Op de dag van het evenement krijgen alle bezoekers automatisch een pop-up het event als reminder.

  8. Berichten verzamelen met #
    Ook Facebook maakt gebruik van hashtags (#). Wanneer iemand doorklikt op een # is er de mogelijkheid om overige berichten te lezen met dezelfde hashtag.

  9. Spanning opbouwen naar evenement
    Bouw de spanning op naar jouw evenement. Dit kun je doen door af te tellen binnen je Facebook-evenement, bijvoorbeeld door je (omslag-)foto te delen of een infographic te maken.

  10. Promoot je evenement
    Het allermooiste is om mensen te bereiken die nog geen weet hebben van je evenement. In sommige gevallen melden mensen zich vanzelf aan om op jouw event aanwezig te zijn. In andere gevallen kunnen ze je simpelweg niet vinden. Je kunt er dan voor kiezen om je bericht te promoten. Dit kun je zeer gericht doen al voor een paar euro per dag.

  11. Verwante evenementen
    Facebook toont aanverwante evenementen op evenementenpagina's. Net zoals aanverwante producten bij webwinkels. Jouw evenement wordt automatisch meegenomen, je valt hierdoor ook op bij mensen die via deze manier binnen je doelgroep vallen.

  12. Laat mensen inchecken
    Laat je bezoekers inchecken bij je officiële pagina. Zo zien Facebook-gebruikers hoe populair de locatie is. En zet hen wellicht aan om ook eens langs te komen.

 

Niet iedereen is daadwerkelijk aanwezig

Het nadeel van een facebook-evenement is dat je niet kunt checken of mensen die zeggen dat ze gaan ook daadwerkelijk een ticket hebben gekocht en dus gaan. Dit kun je voorkomen door een geintegreerd ticketssysteem toe te voegen als Eventbrite.

Wil je meer weten over deze integratie? 

Neem contact op