Facebook bericht online op het juiste moment
Facebook berichten
Merken zijn tegenwoordig steeds inhoudelijker met social media bezig. Dit in tegenstelling tot de beginperiode van social media waar bedrijven bedachten iets te doen met social media maar geen idee hadden wat ze deden. Tegenwoordig is het belangrijk om te weten welke content wanneer het populairst is.
Onderzoekers Cvijikj en Michahelles analyseerden 100 fanpagina's in de voedselsector. De analyse werd gedaan op de content die werd gedeeld, de levendigheid van die content, of de gebruiker erop moest klikken om de content te zien en het moment waarop het bericht werd geplaatst. Naast de likes, shares en comments noteerden de onderzoekers ook het totaal aantal volgers. De uitkomst van het onderzoek geeft de mate van online engagement aan.
Populaire posts
Berichten die niet merkgerelateerd zijn en met een vermakelijke inhoud, zoals een woordgrap of slogan, presteerden beter dan merk gerelateerde berichten. Posts waar volgers direct profijt van hadden, zoals bijvoorbeeld een winactie, leverden niet meer likes of shares op. Ze leverde wel meer reacties op, maar dit komt vaak omdat bedrijven hierna vragen.
Een pakkende vorm
Foto's leveren de hoogste online betrokkenheid op. Dit werd gevolgd door statusupdates, video's en berichten met een link. De video's en links die minder goed presteerden valt te verklaren doordat er een extra handeling moest plaatsvinden, bijvoorbeeld door erop te moeten klikken om de content te kunnen zien. Tegenwoordig starten de filmpjes op Facebook automatisch, waardoor die extra handeling vervalt.
Het correcte moment
Hét perfecte moment om te posten bestaat natuurlijk niet. Uit het onderzoek van Cvijikj en Michahelles is echter wel gebleken dat berichten die doordeweeks worden geplaatst meer comments opleveren dan berichten in het weekend. Het is verstandig om berichten in daluren te plaatsen. Dit is tussen vier uur 's morgens en drie uur 's middags. Over het algemeen wordt er in deze periode minder berichten geplaatst, de kans dat jouw bericht wordt gezien is dan groter. Het aantal likes en shares nemen in daluren ook toe. Ook is gebleken dat de meeste mensen tijdens de lunchpauze en direct na werktijd het meeste op Facebook zitten. Daarbij is een piek te zien op woensdagen.
Wat betekent een like?
Stel jezelf de vraag wat een like, share of comment precies betekent. Waarom klikken mensen op die knoppen? In veel studies wordt alleen gemeten op basis van aantal likes, shares en comments, echter is dit vaak te kort door de bocht. Je dient achter de achtergronden en motivaties van de volgers te komen.
Tips voor populaire Facebookposts
- Zorg ervoor dat je berichten een vermakelijke en niet-merkgerelateerde inhoud hebben.
- Zorg ervoor dat je content zonder te klikken al zichtbaar is.
- Zorg voor levendige content, zoals foto's en video's.
- Plaats je bericht in de ochtend of vroege middag online.