Live social shopping

Live social shopping e-commerce

Live social shopping: Invloed op de shopbeleving

Live social shopping is een groeiend fenomeen op social media. Maar wat voor invloed heeft dit op de shopbeleving? Social shopping is nog volop in ontwikkeling. Er wordt veel gesproken over commerciële trends die technologische innovaties koppelt aan social media-kanalen. Maar ook de belangen van mensen die graag online shoppen, oftewel thuiswinkelen. Het biedt een interessante kijk op de groeiende e-commerce belangen in de toekomst. Techgiganten werken volop aan live social shopping-features. Hierdoor zal het online winkelen op social media nog verleidelijker worden voor potentiële klanten. Maar wat kun je zowel van live social shopping verwachten?

 

Wat houdt live social shopping in?

Livestream-shopping, live video-shopping, social shopping en streamable-shopping: allemaal benamingen voor live social shopping.

Het live winkelen is vergelijkbaar met de shoppingkanalen op televisie. Diverse merken kunnen hun producten verkopen in combinatie met influencers. Deze Influencers streamen die inhoud op verschillende sociale platforms, waardoor ze effectief producten verkopen rechtstreeks via sites zoals Amazon en Instagram. Maar live winkelen biedt de klant iets dat hij niet op televisie kan vinden. Live winkelen biedt de potentiële klant een onlineknop aan om door te klikken en een online aankoop te doen. Dit maakt het nog eenvoudiger om een aankoop te doen in vergelijking met de traditionele shoppingkanalen op televisie.

Klassieke shoppingkanalen worden tegenwoordig als saai en ouderwets ervaren. De opkomst van de samenwerking tussen influencers en technologie voor streaming en e-commerce biedt daarom een belangrijke kans wanneer het gaat om de modernisering van het standaard winkelnetwerk. Merken kunnen een samenwerking aangaan met influencers. Influencers hebben vaak relatief jonge volgers en een groot bereik. Zij zijn hierdoor erg interessant voor merken om in te zetten om hun product aan te prijzen. Een 'koop-knop' maakt het nog makkelijker voor deze doelgroep om een aankoop te doen, aangezien ze over het algemeen toch al via een smart device naar de livestream kijken.

 

Facebook, Instagram en Pinterest

Op dit moment is live shopping vooral populair in China, maar het begint ook op te komen in de Verenigde Staten en in Europa. In mei 2021 lanceerde Facebook Live Shopping Fridays. Bekende beauty, fashion en modemerken brachten hierbij hun producten onder de aandacht. Aan het begin van november lanceerde Instagram een gloednieuwe livestreamserie met de focus op de feestdagen en exclusieve productlanceringen door diverse influencers.

Een platform dat uiteraard niet achter kon blijven is YouTube. Dit kwam onder meer nadat merendeel van de Amerikaanse kijkers in een onderzoek aangaf een aanbeveling van YouTube vertrouwelijk te vinden. Daarnaast is YouTube een platform dat veel gebruikt wordt door een jonge doelgroep en waar veel influencers hun videos posten.

Pinterest lanceerde eind oktober Pinterest TV. In deze live video’s delen de influencers relevante producten die kijkers vervolgens direct kunnen kopen op de website van de aanbieder. Daarnaast plaatst Pinterest elke vrijdag opnieuw producten in een live winkelomgeving met exclusieve kortingen.

 

(Ver)Kopen via livestreams: toekomstige ontwikkelingen

De opkomst en ontwikkeling van live social shopping lijkt een onvermijdelijke en logische stap in de toekomst. Daarnaast is het ook uit een soort nood ontstaan, aangezien fysieke winkels de afgelopen twee jaar veel te maken hebben gehad met lockdowns. Steeds meer sociale mediakanalen bieden de mogelijkheid om livestream evenementen te kunnen gaan organiseren. Kijkers kunnen eenvoudig de producten toevoegen aan hun online winkelwagen. Bovendien zijn er integraties om social commerce direct toe te voegen aan een zelfontwikkelde webshop en partijen die gespecialiseerd hierin zijn.

Social commerce kan voor ieder doeleinde interessant worden. Momenteel is het voornamelijk voor persoonlijke mode- en verzorgingsmerken interessant. De verwachting is dat op korte termijn social commerce ook door merken uit andere sectoren kan worden toegepast. Hierbij kun je denken aan een live fitnesstraining waarbij producten die gedragen of gebruikt worden direct gekocht kunnen worden.

Ook live shopping inzetten?

Het belangrijkste bij een live shopping event is het verhaal rondom het product. De beste resultaten worden daarbij geboekt met livestreams die een duur hebben van 30-40 minuten. Het is handig om na te denken welke doelgroep je wilt bereiken, welke platforms je daarvoor het beste kan inzetten en of influencers hierbij van belang zijn. Op advies kun je kleine tests uit voeren met social commerce. Zo zie je gelijk welk resultaat dit voor je merk oplevert. Op basis van die uitkomsten kun je de social commerce-activiteiten verder optimaliseren en uitbreiden. Hierdoor kun je één van de voorlopers in de groeiende markt worden op het gebied van live social shopping.