Wat meet een Facebook pixel?

facebook analytics 2265786 1280

Wat meet een Facebook pixel?

De Facebook pixel is een ideale tool om meer te weten te komen over jouw website bezoekers en hun gedrag op je website. Deze gegevens kun je vaak weer verwerken in jouw Facebook-campagne. Een Facebook pixel is een stukje code van Facebook die je op je website installeert. Deze code wordt gekoppeld aan je Facebook Business Manager account. Vervolgens registreert de pixel welke pagina’s er dagelijks worden bekeken door de vele Facebook-gebruikers.

Na het plaatsen van de Facebook pixel krijg je uitgebreide statistieken te zien en worden conversies gemeten. Bovendien kun vergelijkbare doelgroepen aan maken in het Facebook business manager, zodat je een grotere doelgroep kunt bereiken met je campagnes.

 

Hoe maak je een Facebook pixel?

Wil je aan de slag met adverteren op Facebook? Zorg er dan eerst voor dat je de Facebook pixel installeert op je pagina. Het is belangrijk dat je Facebook pixel op alle pagina’s van je website plaatst die je binnen Facebook wilt gaan meten. Volg de onderstaande stappen om een Facebook pixel te maken.

(let op: je kunt maar 1 pixel per Facebook-pagina maken)

  1. Ga naar business manager van Facebook;
    Let hierbij op dat je het juiste advertentieprofiel kiest.

  2. Ga vervolgens door naar de pixel sectie en kies voor ‘Setup Pixel’;

  3. Geef de pixel een naam;

  4. Ga naar de optie ‘pixel instellen voltooien’ en volg de aanwijzingen op.

  5. Daaropvolgend installeer je de pixel in de sectie van jouw website. Dit kan handmatig, via tagmanager of via een plugin. (Ben je zelf niet handig met websites en heb je een websitebouwer? Mail de pixel code door naar hem of haar);

  6. Controleer na de installatie of de pixel ook werkt. Op de Facebook pixel pagina zie je ‘pixel active’ als alles is voltooid en werkt. Hier vind je wat statistieken van Facebook-gebruikers die jouw website hebben bezocht. Zo zijn er ook verschillende browser extensies waarmee je kunt vaststellen of de installatie is voltooid. Zoals de Facebook Pixel Helper. Tijdens het bezoeken van pagina’s van jouw eigen website, geeft deze extentie aan welke pixels er geplaatst zijn. Iedere pixel beschikt over een ID. Die overeenkomt met de ID van de pixel in de advertentieomgeving. Door gebruik te maken van deze tool kun je op een willekeurige andere site zien of er Facebook pixels zijn geplaatst.

  7. Voeg ook aan de cookiemelding op de website toe dat je een Facebook pixel hebt geïnstalleerd. Geef daarbij gebruikers de mogelijkheid om deze Facebook pixel uit te schakelen.

 

Voordelen van een Facebook pixel

Je hebt nu een Facebook pixel geïnstalleerd, maar wat zijn de oordelen van een Facebook pixel? De Facebook pixel geeft je onder andere deze krachtige voordelen:

  • Conversies meten

De Facebook pixel meet het aantal conversies, zoals de kosten per conversie (CPA), aanmeldingen voor de nieuwsbrief, aankopen en de conversieratio (CVR).

  • Creëer eenvoudig doelgroepen

Welke doelgroepen dit zijn wordt verderop op de pagina verder toegelicht.

  • Optimaliseer voor conversies

Dit levert meer op dan in te zetten op ‘klikken maximaliseren’. Door op conversies in te zetten wordt de doelgroep getarget die het meest waarschijnlijk is om een conversie te maken. Hierdoor bespaar je op je advertentiekosten.

  • Inzage in je rendement

De meeste e-commerce-systemen kunnen de werkelijke bestelwaarde terugkoppelen aan Facebook. Zo kun je het rendement op advertentie- uitgaven (ROAS) meten.

  • Dynamische zoekadvertenties

Maak dynamische productadvertenties zodat je websitebezoekers (opnieuw) kunt targeten met de producten die recente websitebezoekers hebben bekeken.

 

Doelgroepen opbouwen met een Facebook Pixel

Er zijn drie soorten doelgroepen die gebruikt kunnen worden na het plaatsen van de pixel. Je kunt je campagnes en advertenties aanpassen aan deze doelgroepen, zodat de juiste boodschap bij de juiste (potentiële) bezoekers terecht komt.

1. Aangepaste doelgroep

Op basis van je websiteverkeer kun je een doelgroep aanmaken met jouw recente websitebezoekers. Dit zijn over het algemeen mensen die wel je website hebben bezocht, maar niet tot een conversie zijn overgegaan. Zij hebben bijvoorbeeld geen bestelling geplaatst of hebben zich niet aangemeld voor jouw dienst. Via een Facebook-advertentie kun je deze mensen nogmaals benaderen. Dit wordt remarketing genoemd. Als iets vaak herhaald wordt, is de werking effectiever. Ook kun je een klantenbestand en een lijst op basis van betrokkenheid op Facebook toevoegen. Ook onmisbaar is een lijst op basis van app-activiteit.

2. Opgeslagen doelgroep

Je kunt voor je advertentie een opgeslagen doelgroep aanmaken. Dit kan onder andere via de vergelijkbare en aangepaste doelgroepen. Hierbinnen kun je op een aantal verschillende dingen filteren, zoals leeftijd, demografie, interesses, locatie en gedrag.

3. Vergelijkbare doelgroep

Wanneer je nieuwe klanten wilt bereiken kun je dit doen door middel van een vergelijkbare doelgroep. Op basis van interesses van jouw huidige websitebezoekers worden mensen getarget die ook deze interesses hebben maar die jouw website nog niet hebben bezocht. Ontzettend handig om een lijst potentiële klanten aan het maken.

 

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het installeren van je Facebook pixel? Onze developers kunnen je daar bij helpen! Neem contact met ons op en we vertellen je er graag meer over.

Neem contact op