Je webshop optimaliseren voor perfecte SEO van je webshop

SEO strategy

Webshop optimalisatie

Het optimaliseren van de vindbaarheid van je website of webshop wordt steeds ingewikkelder. Mobielvriendelijke sites en laadsnelheden zijn erg belangrijker. Dit geldt tevens voor webshops die geheel automatisch nieuwe pagina's en content genereren. De grote hoeveelheid afbeeldingen zijn daarnaast ook nog eens lastig te beheren.

Responsive websites

Google waardeert niet mobielvriendelijke websites en webshops minder. De sites komen lager in de mobiele zoekresultaten van Google te staan. Het responsive maken van je website kan daardoor nog wel eens de belangrijkste factor zijn van de SEO.

Canonical URL's

Canonical URL's zijn zeker voor de grotere e-commerce platformen belangrijk. Dit wanneer er meerdere manieren zijn om op dezelfde productpagina te komen, door middel van bijvoorbeeld actiebanners, het menu, landingspagina's en de zoekfunctie. Geheel automatisch genereert elk pad een unieke URL. Je geeft dus bij de zoekmachines aan welke URL het belangrijkste is.

Relevante content

Het schrijven van relevante content is ontzettend belangrijk geworden. Een tekst moet niet meer rijk zijn van keywords maar moet nuttig en origineel zijn. Een sterke content strategie waarbij diverse soorten content afgewisseld worden is daardoor onmisbaar geworden.

Het gaat echter verder dan bloggen, video, foto's en social media. De consument hecht steeds meer waarde aan de beleving die je presenteert. Relevante productinformatie bij de producten die je verkoopt is tegenwoordig niet meer genoeg. Ga strategisch te werk en zorg ervoor dat je online geen producten verkoopt maar een beleving!

Daarnaast kun je ervoor zorgen dat de consument zorgt voor je content door hen reviews te laten schrijven. Zorg ervoor dat zij hierover automatisch bericht krijgen.

 

Verduidelijk je fysieke locatie

Wanneer je beschikt over een fysieke winkel vergeet dan niet duidelijk je voorraad te vermelden. Mensen zijn nog gauw geneigd om het product te bekijken en op te halen in een fysieke winkel als deze aanwezig is. Zorg er dus voor dat op productniveau een voorraad per winkel is aangegeven, zo voorkom je teleurstelling wanneer een product niet op voorraad is in de dichtstbijzijnde winkel van de consument. Naast het voorkomen van teleurstelling zorg je er uiteraard voor dat mensen geneigd zijn om het product bij jou te kopen!

Vergeet daarnaast niet al je fysieke vestigingen aan te melden in je Google bedrijfspagina. In de Google zoekresultaten zullen deze allemaal weergegeven worden.

Zorg voor een duidelijke site structuur

Wanneer je gebruik maakt van niche shops zorg dan voor een gestructureerde navigatie op je webshop. Voor jou kan dit heel logisch lijken maar voor de bezoeker erg ingewikkeld. Om de gebruiksvriendelijkheid van je sitestructuur te controleren kun je card sorting inzetten. Of voer een usability-test uit. Nodig maximaal tien bezoekers van je webshop uit en laat ze opdrachten uitvoeren op jouw webshop. Op deze manier kom je erachter wat voor de bezoeker een handige structuur van je webshop is.

Verhoog je laadtijd

Eén van de grootste ergernissen van bezoekers zijn lange laadtijden. Uit verscheidene onderzoeken is gebleken dat een snelle webshop de conversie verhoogt. Ook vindt Google laadtijd een belangrijk punt, een snellere laadtijd is dus medeverantwoordelijk voor betere posities.

SSL certificaat toevoegen

Een SSL certificaat zorgt ervoor dat alles wat er binnen een webwinkel gebeurd via een beveiligde verbinding verloopt en niet leesbaar is voor derden. Een SSL certificaat is een andere belangrijke rankingfactor van Google is een beveiligde webshop door middel van een SSL certificaat. Google biedt graag veilige en relevante webshops aan.

Error-pagina's voorkomen

Zorg ervoor dat je error-pagina's voorkomt. Deze pagina's laten een onbetrouwbare indruk achter bij je bezoekers en voor zoekmachineoptimalisatie lek je hier waardevolle linkjuice. Zorg voor goede redirects die verwijzen naar een gerelateerde pagina.

Voorkom te veel interne redirects

Goede redirects zijn goed voor error-pagina's. Zorg er dan wel voor dat je binnen je webshop altijd linkt naar de target URL. Bij iedere redirect verdampt er een klein beetje linkjuice. Na verloop van tijd kunnen het aantal redirects voor één pagina toenemen door aanpassingen aan de URL. Hierdoor ontstaan er ketens van meerdere redirects. Een risico van te lange ketens is dat de zoekmachines deze op een gegeven moment niet meer kunnen volgen, waardoor er wederom linkjuice verloren gaat.

Voeg alt-teksten aan afbeeldingen toe

Vergeet als laatste de alt-tags in je afbeeldingen niet. Een goede omschrijving en titel kunnen Google helpen met het bepalen van het onderwerp. Daarnaast zorgt het ervoor dat jouw afbeeldingen gevonden worden in Google image search.

Blijf je webshop optimaliseren

Je kunt meer rendement halen uit zoekmachines door aan de bovenstaande 10 punten te werken. Uiteraard spelen er meerder externe factoren een grote rol voor de vindbaarheid, zoals bijvoorbeeld linkbuilding. Het is belangrijk om altijd kritisch naar je webshop te kijken. Blijf optimaliseren!

Neem contact op