Kennisbank / Marketingtermen

Wat is een concurrentieanalyse

Zoals de naam als zegt is een concurrentieanalyse een analyse die over je voornaamste concurrenten wordt gemaakt. Een concurrentieanalyse heeft als doel om je eigen bedrijf te verbeteren en om nieuwe inzichten te krijgen. Vaak wordt er wanneer je een concurrentieanalyse wilt gaan doen eerst een interne analyse gedaan. Zo ben je op de hoogte van hoe je eigen bedrijf er aan toe is en kun je dit vergelijken met het bedrijf van je concurrenten. Bij zo’n concurrentieanalyse worden er naar verschillende onderdelen gekeken. Een van deze onderdelen is de doelstellingen van het bedrijf. Wat willen ze en hoe pakken ze dit aan? Ook wordt er gekeken naar de manier waarop het bedrijf hun strategie toepast, het assortiment van de concurrent, de prijzen die de concurrent hanteert en hoe de concurrent hun marketing toepast.

Welke informatie staat er in een concurrentieanalyse?

  • De locatie van de concurrenten
  • Hoeveel concurrenten binnen de branche zitten er in de buurt van jouw onderneming?
  • Welke producten/diensten/services verkopen je concurrenten?
  • Op welke doelgroepen richten je concurrenten zich?
  • Welke prijzen hanteren je concurrenten?
  • Wat is de naamsbekendheid/autoriteit van je concurrenten?

Heb je deze informatie verzameld over je concurrenten? Deze informatie kun je vervolgens overzichtelijk in een concurrentiematrix zoals hieronder zetten. Zo zie je gemakkelijk op welke punten je concurrenten beter scoren dan jij, of waar je juist in uitblinkt. 

Voorbeeld concurrentiematrix (bron KvK)

Voorbeeld concurrentiematrix (bron KvK)

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?

Bel ons op 0314 – 365464