Wat is een marketingfunnel
De Marketing funnel is de reis die jouw potentiële klant aflegt. Deze reis begint op het moment dat de klant voor het eerst op jouw website kijkt of over je bedrijf hoort. De reis eindigt meestal op moment dat de klant de aankoop heeft gedaan. Maar het kan ook zijn dat je na de aankoop nog contact hebt met de klant, bijvoorbeeld bij de levering van het product. De marketing funnel brengt in kaart hoe deze reis is verlopen en welke contactmomenten een klant met een bedrijf heeft. Hierdoor krijgt u meer informatie en nieuwe inzichten.
Marketing funnel heeft twee belangrijke doelen: prospects en afhakers scheiden en prospects voorbereiden op een nieuwe sale.
Het is mogelijk om via marketing funnel je klanten te sturen, te beïnvloeden en te laten converteren. Er zijn verschillende marketing funnel modellen die je kunnen helpen om deze doelen te halen. Het bekendste model is het AIDA-model. Dit model richt zich op vier fases: aandacht, interesse, drang en actie.
AIDA-model
Aandacht
Om een klant binnen te halen, moet je allereerst de aandacht van de klant weten te krijgen. Dit kan bijvoorbeeld door een reclame-uiting.
Interesse
In deze fase is het doel om je potentiële klant geïnteresseerd te maken voor je product of dienst. Dit doe je door te wijzen op de voordelen van jouw product of dienst. Om de klant over de streep te trekken kun je een aantrekkelijk aanbod doen.
Drang of Desire
In deze stap wordt de interesse omgezet in het verlangen of voorkeur voor je product of dienst. In deze fase is het van belang om de klant te overtuigen dat jouw product of dienst waardevol is en dat je klant deze echt nodig heeft. Een slimme marketingtechniek die tegenwoordig veel wordt toegepast is het inspelen op de FOMO (Fear Of Missing Out). Dit kan bijvoorbeeld door een heel aantrekkelijk, tijdelijk aanbod. Je geeft de klant het gevoel dat ze echt een goede deal missen als ze niet nu kopen.
Actie
In deze fase is het de bedoeling dat je de klant echt over de streep trekt om je product of dienst te kopen. Belangrijk hierbij is dat je de klant duidelijk maakt waar je product of dienst te koop is, met bijvoorbeeld een directe link naar je website.