Het belang van een goede onderwerpregel
Op het moment dat je een e-mail verstuurd geef je bovenaan aan waar je tekst over gaat. Deze uitleg noemen we de onderwerpregel. Maar wat kun je nou het beste in die onderwerpregel zetten? En wat kun je juist beter niet doen?
Wees creatief
Het schrijven van een goede onderwerpregel is niet gemakkelijk. De meeste mensen en bedrijven krijgen tientallen mailtjes per dag. Als je wil dat jouw mailtje geopend wordt, moet je dus opvallen. Schrijf je een nieuwsbrief? Zet dan vooral niet in je onderwerpregel: nieuwsbrief. Verzin juist een spontane openingszin die mensen prikkelt om jou nieuwsbrief te openen en te lezen.
Hoe belangrijk is een onderwerpregel?
De onderwerpregel is het eerste dat een ontvanger te zien krijgt wanneer ze jouw mail binnen zien komen. Dit is dus ook de zin waarmee jij laat zien waar je mail over gaat. Uit onderzoek blijkt dat 35% van de e-maillezers op basis van de onderwerpsregel besluit of ze een e-mail wel of niet openen. Lijkt de e-mail niet interessant of uitnodigend, dan zullen veel ontvangers snel verder scrollen of nog erger: je mail wordt direct verwijderd zonder dat deze geopend wordt. Een goede onderwerpregel maakt dus echt het verschil voor de openingsratio van de e-mailcampagne.
Of jouw onderwerpregel er wel of niet interessant uitziet ligt aan veel verschillende aspecten. Kijk bij het kiezen van een onderwerpregel goed naar het doel en de inhoud van jou tekst, want dat is uiteindelijk waar het om gaan.
Verschillende type onderwerpregels
Je kan het schrijven van een onderwerpregel natuurlijk op verschillende manieren aanpakken. Zo kun je een informerende onderwerpregel gebruiken. Op deze manier laat je je lezer raden waar je mail over gaat.
Ook heb je de vragende onderwerpregel. Denk aan: ‘Weet jij al hoe je een onderwerpregel moet gebruiken?’ Mensen die nog niet weten hoe ze dit aan moeten pakken zullen op deze manier geïnteresseerd raken in je e-mail. Het laat ook zien dat de lezer niet de enige is die dit niet weet.
Je kunt ook inspelen op de Fear of Missing Out (FOMO) door in te spelen op een tijdelijke aanbieding of een unieke actie. Je triggert hiermee een gevoel van urgentie of schrikeffect. Denk hierbij aan onderwerpregels die beginnen met: "laatste kans..." of "alleen vandaag...". Wanneer lezers het gevoel krijgen dat ze mogelijk een goede aanbieding of iets interessants missen zijn ze eerder geneigd om de e-mail te openen.
Tenslotte kun je in je onderwerpregel ook een aankondiging doen. Heb jij belangrijk nieuws? Dan zal deze onderwerpregel waarschijnlijk goed voor jou mail kunnen werken.
Desktop vs mobiel
Openen jouw lezers je e-mail meestal op een computer of op mobiel? Dit heeft namelijk invloed op hoe lang je onderwerpsregel kan zijn. (Te) lange onderwerpsregels worden op mobiele apparaten sneller afgekapt dan op een computer. Openen jouw lezers hun mail voornamelijk op hun telefoon? Dan is het verstandig om de onderwerpsregel om het aantal tekens tussen de 30-35 te houden. Wordt je mail meer gelezen op desktops, houdt dan maximaal 50 tekens aan. Uit onderzoek van Marketo blijkt dat een onderwerpregel die bestaat uit 41 tekens of 7 woorden het beste scoort.
Versterk je onderwerpregel met een snippet
Zoals uit de informatie hierboven blijkt heb je weinig tekens in je onderwerpregel. Zorg er dus voor dat hier je kernboodschap in staat. Mailprogramma's bieden de mogelijkheid om een snippet toe te voegen aan je mail. Dit is het stukje tekst dat onder je onderwerpregel staat en dat ontvangers kunnen zien zonder de e-mail daadwerkelijk te openen. Een extra kans dus om de ontvanger over te halen om jouw e-mail te lezen! Zorg er dus voor dat je de snippet ook invult en hiermee de lezer over de streep trekt om je e-mail te openen.
Personaliseer je onderwerpsregel
Wil je helemaal de aandacht trekken van je potentiele lezer, spreek je lezer in de onderwerpsregel dan aan met zijn/haar naam. Hiermee trek je gemakkelijk de aandacht. Veel e-mailtools bieden hier de mogelijkheid tot om dit te automatiseren. Wees hier echter wel voorzichtig mee en doe dit niet bij elke e-mail die je verstuurd.
Vind de beste onderwerpregel dankzij A/B testen
Twijfel je tussen twee onderwerpregels? Probeer dan eens een A/B test. Hiermee krijgt een deel van je e-maillijst de nieuwsbrief binnen met de ene onderwerpsregel, terwijl de andere helft van je e-maillijst een andere onderwerpregel te zien krijgt. Je kunt nu de openingsratio's met elkaar vergelijken om erachter te komen welke van de twee onderwerpregels beter scoort. Je kunt dit ook met een klein deel van je doelgroep doen, om vervolgens de e-mail met de best scorende onderwerpregel naar de rest van je e-maillijst te sturen.
Hulp nodig bij e-mailmarketing? Wij helpen je er graag bij. Neem contact met ons op voor meer informatie.
Contact