Verkopen via social media
Verkopen via social media
Wanneer je je eigen social media webshop op gaat starten zijn er veel zaken waar je over na moet gaan denken. Welk social media platform kun je het beste gebruiken? Hoe maak ik reclame? En misschien nog wel het belangrijkste onderdeel: Hoe krijg ik consumenten zover om mijn producten te kopen? In dit blog geven we je een aantal tips om deze vragen zelf te beantwoorden en om er achter te komen hoe jou webshop snel een grote omzet gaat draaien.
1. Kies het juiste social media platform
Het kiezen van het juiste social media platform heeft alles te maken met de doelgroep waaraan jij je producten wil verkopen. Doe van te voren onderzoek naar op welke social media kanalen je doelgroep actief is. Verkoop je bijvoorbeeld kleding voor jongeren? Dan moet je opzoek naar een platform dat zich daar ook op richt. In dat geval zouden Tiktok of Instagram goede platformen zijn om je webshop op te beginnen.
2. Maak gebruik van live social shopping
Deze manier van reclame maken wordt steeds bekender en blijkt zeer effectief te zijn. Bij live social shopping ga je live op een social media platform om zelf (of met behulp van een influencer) producten aan te prijzen en te verkopen. Het lijkt op de shoppingkanalen op de televisie, maar dan live via een social media platform. Uit een onderzoek van Shopify blijkt dat 12% van de Nederlandse consumenten in 2021 een aankoop heeft gedaan via live social shopping. Deze manier van verkopen kan dus echt verschil maken voor jouw webshop.
Wil je meer informatie over live social shopping? Lees dan ook eens ons blog: Live social shopping.
3. Bedenk of je gebruik wilt maken van influencers
Influencers zijn mensen met een groot bereik op social media. De volgers van een influencer worden vaak geïnspireerd door deze persoon en hechten waarde aan zijn of haar mening. Om deze reden zou het goed kunnen zijn om samen te werken met influencers. Veel influencers staan er voor open om tegen een betaling jouw producten te promoten. Hiermee kun je een grote groep consumenten bereiken. Ook kan het de bekendheid van jouw bedrijf een grote boost geven.
4. Wees actief
Wees actief en reageer snel. Dit is cruciaal voor het succes van jouw social media webshop. Laat consumenten zien dat je ze wilt helpen bij het beantwoorden van hun vragen en bij het uitzoeken van de beste producten. Hoe je hiermee omgaat heeft veel invloed op de reputatie die je webshop krijgt. Klanten die lang op een reactie moeten wachten zijn eerder geneigd af te zien van een aankoop. Daarnaast bepaald ook of consumenten nog een keer iets willen bestellen in je webshop.
5. Luister naar feedback
Social commerce biedt een toegankelijke manier om reviews te verzamelen. In tegenstelling tot sommige websites is het via social media gemakkelijk om reviews te geven. Door middel van likes en reacties kunnen mensen aangeven wat ze van jouw producten vinden. Dit is voor jou dus ook een manier om te zien wat er goed gaat en wat je nog zou kunnen verbeteren. Een andere manier om feedback te ontvangen is door je volgers in je stories te laten stemmen welke producten ze het best vinden.
Wil je meer lezen over social commerce? We hebben een blog waarin je alles leest over social commerce en wat dit precies inhoud: Wat is social commerce?