Kennisbank / Marketingtermen

Wat is doelgroep targeting

Bij doelgroep targeting is het de bedoeling dat reclame-uitingen van adverteerders zoveel mogelijk gericht worden aan personen waar deze reclame relevant voor is. Dit gebeurt onder andere door het te besteden budget uit te geven aan mensen die een nieuwe klant zouden kunnen worden.

Wanneer je een advertentie maakt, wil je natuurlijk dat je boodschap bij de juiste doelgroep terechtkomt, om zoveel mogelijk rendement uit je advertentie te halen. Het heeft dus nut om eerst inzicht te krijgen in wie je doelgroep is en je op hen te richten. 

Behavioral targeting

Bij behavioral targeting wordt de doelgroep getarget op basis van hun interesses. Adverteerders krijgen deze informatie door bijvoorbeeld te kijken naar pagina’s die de potentiële klant heeft bekeken. Hierdoor krijgen adverteerders inzicht in de interesses en kunnen hun advertenties hierop afstemmen. Deze advertenties kunnen bijvoorbeeld als display advertenties worden weergegeven in de webbrowser van de potentiële klant. 

Demografische targeting

Bij demografische targeting, of demographic based targeting, wordt een doelgroep getarget op basis van demografische variabelen zoals leeftijd, geslacht, gezinsgrootte, inkomensniveau, opleidingsniveau en nationaliteit. Deze variabelen zijn makkelijk te meten en daardoor ook makkelijk toe te passen in je marketingstrategie. Zo kun je bijvoorbeeld een advertentie maken die alleen getoond wordt aan mannen tussen de 30-40 jaar die een universitaire opleiding hebben voltooid. In Google Ads is dit eenvoudig in te stellen. Met name wanneer je een duidelijke doelgroep hebt, is dit goed in te zetten.

Geografische targeting

Bij geografische targeting richt je je op een groep die zich in een bepaalde stad, regio of land bevinden. Vooral voor bedrijven die het voornamelijk van offline producten en diensten moeten hebben is dit een efficiënte manier van targeten. Een fietsenmaker in Doetinchem heeft er bijvoorbeeld weinig aan dat zijn advertentie getoond wordt in Amsterdam, omdat zijn doelgroep zich daar niet bevindt.

 

Daarnaast zijn er nog andere vormen van doelgroeptargeting, zoals remarketing (of retargeting) of het targeten op doelgroepen die lijken op je huidige doelgroep, op deze manier kijk je buiten je eigen doelgroep naar doelgroepen met soortgelijke interesses.

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?

Bel ons op 0314 – 365464