Blog / SEO

Je Google positie bij de migratie van je website behouden

web design g9f58b1422 1920

Door de digitalisering is de levensduur van een website steeds korter. Het volledig vernieuwen of je website migreren komt hierdoor voortdurend voor. Maar hoe zorg je ervoor dat je tijdens een migratie niets vergeet en alles goed doormeet? Wanneer je antwoord kunt geven op deze vraag loop je het minste risico om zoekwaarde van je url’s op Google te verliezen.

Een nieuwe of vernieuwde website die je doelgroep (nog) beter bediend wil je natuurlijk zo snel mogelijk online hebben. Maar je wil niet je goede positie in Google verliezen en je domeinautoriteit verliezen. In deze blog leggen we je uit hoe je je zoekwaarde in Google behoud. Allereerst is het belangrijk om te weten wanneer er sprake is van een websitemigratie:

-De webstructuur wordt aangepast (en dus de url’s);
-Je lanceert een nieuwe website met nieuwe url;
-Je lanceert een volledig nieuw domein.

Om de zoekwaarde op Google te behouden is het belangrijk dat de oude url’s goed doorverwijzen naar de nieuwe. De waarde op Google hangt voor een deel af van de kwaliteit en kwantiteit van inkomende links op een url. Met deze links zal de positie op Google niet verloren gaan. 

Bij het verhuizen van je website komt een hoop bij kijken. Er zijn een tal van punten die je in de gaten moet houden. Om je migratie in goede banen te leiden staat hieronder een checklist.

1. Inloggegevens

Noteer je oude en nieuwe wachtwoorden in hetzelfde document. Zo voorkom je dat je niet meer in kunt loggen en kunnen je medewerkers eenvoudig de nieuwe inloggegevens terug vinden.

2. Inventarisatie zoekmachine posities

Inventariseer de posities van je belangrijkste zoekwoorden. Dit kan door middel van verschillende ranking programma’s. Noteer de posities van je zoekwoorden en van je pagina’s. Vergeet niet de datum van je meting te noteren, je posities veranderen namelijk dagelijks. Bekijk na de livegang van je nieuwe website wat er veranderd is in de posities van je pagina's en controleer dit een tijdje na de livegang nog een keer.

3. Overzicht van oude url’s

Via een webbouwer kun je een overzicht van alle url’s opvragen. Hiervoor kun je ook (gratis) tools gebruiken, zoals Xenu Link Sleuth en SEO Spider Tool. Of je genereert de url’s zelf via de sitemap.xml. De 301-redirects worden gemaakt aan de hand van het overzicht met oude url’s.  

4. Een lijst met nieuwe url’s

Voordat je live gaat is het belangrijk om ook een lijst van nieuwe url’s te krijgen. Ook deze is nodig voor het maken van 301-redirects.

5. 301-redirects aanmaken

Het doorverwijzen van oude url’s naar de nieuwe is een cruciale klus. Wanneer je een website hebt met een beperkt aantal url’s is het maken van 301-redirects goed te doen. Dit wordt echter een ander verhaal wanneer je website over enige honderden of duizenden url’s beschikt.

Het is van belang om te bepalen welke oude url’s je gaat doorverwijzen naar welke nieuwe. Je maakt van elke oude url een doorverwijzing, desnoods naar je homepage. Dit is belangrijk voor je positie in de zoekmachine. Maak een afweging hoeveel tijd je kwijt wilt zijn met het handmatig bij elkaar zoeken van de juiste oude en de juiste nieuwe url.

Ben je klaar met deze lijst, stuur deze dan door naar je websitebouwer. Maak je gebruik van WordPress, dan is het mogelijk om zelf de 301-redirects aan te maken. Hiervoor kun je bijvoorbeeld de plug-in ‘Eggplant 301 Redirects’ gebruiken.

Test voor je de website lanceert eerst alle doorverwijzingen. Dit kan in de testomgeving, door middel van een crawler zoals de in punt 3 genoemde tools.

6. Sitemaps

Het is van belang dat er voor de nieuwe website zowel een html-sitemap als een xml-sitemap aanwezig is. De xml-sitemap helpt je de website sneller te indexeren door Google. Hiermee geef je bij Google aan welke pagina’s relevant zijn om te bekijken.

7. Key Performace Indicatoren

Voer in je Google Search Central (GSC) een aantal KPI’s (Key Performance Indicatoren) in. De KPI’s kun je voor en nadat je website live gaat bekijken. Voorbeelden van KPI’s zijn:

- Aantal geïndexeerde pagina’s;
- Bouncerate;
- Gemiddelde tijd op pagina;
- Laadtijden voor meerdere pagina’s.

Met deze KPI’s kun je de voortgang van je website monitoren.

8. Backlinks

Zoals hierboven al staat vermeld zijn kwalitatief en kwantitatief goede links (backlinks) naar je website belangrijk voor je positie op Google. Maak een lijst van alle verwijzende sites naar jouw website, inclusief het aantal links. Check op de belangrijkste verwijzende sites hoe jouw website hierop staat vermeld. Daarnaast inventariseer je ook de pagina’s met de meeste links van andere domeinen, die moet je zondermeer voorzien van een goede 301-redirect.

9. Herstellen van 404-fouten

Wanneer je website is gelanceerd dien je dagelijks in je GSC te kijken naar foutmeldingen, zoals 404-pagina’s. Maar hoe los je deze 404-fouten op?

Zorg er allereerst voor dat de url gecorrigeerd wordt door interne links naar de pagina te verwijderen en de pagina uit de sitemap te verwijderen. Wanneer de pagina over externe links beschikt, verwijs deze dan door met een 301-redirect naar de meest relevante pagina. Als je de 404-fouten hebt hersteld met goede redirects, kies je in GSC voor ‘Markeren als gecorrigeerd’. De fouten verdwijnen vervolgens uit je GSC.

10. Interne links

Een goede linkstructuur zorgt ervoor dat de belangrijkste pagina’s binnen een website de meeste autoriteit krijgt op Google. Bezoekers vinden hierdoor de belangrijkste pagina’s het makkelijkst in de zoekresultaten van Google. Dit zorgt er tevens voor dat pagina’s sneller geïndexeerd worden. Geef elke pagina minstens één link. Crawlers kunnen een pagina pas indexeren als ze er via een link heengeleid worden.

Een linkstructuur op je nieuwe website kun je op verschillende manieren aanpakken:

- Alle oude interne links behouden. Je zorgt er dus voor dat alle url’s een goede 301-redirect krijgen;
- Alle oude links laten vervallen bij de migratie en handmatig nieuwe interne links toevoegen;
- Overgaan naar een gehele nieuwe website, waar je de oude linkstructuur hebt laten vallen en geen nieuwe hebt aangemaakt.

Dit laatste is zeer onwenselijk voor je posities op Google. Je moet hierdoor een nieuwe linkstructuur opzetten.

11. Google Analytics

Wanneer je website live gaat kun je direct van start gaan met het analyseren hiervan. Bedenk vooraf goed welke metingen je wilt uitvoeren op jouw website, in ieder geval je KPI’s. Deze metingen worden gedaan in Google Analytics. Wanneer je deze punten helder hebt kun je gestructureerd de prestaties van je website monitoren.

12. 404-pagina’s inrichten

Beschik je over 404-pagina’s? Zorg dan dat je deze goed inricht. Er zijn een tal van creatieve en leuke 404-pagina’s met teksten. Belangrijk op deze pagina is dat je de bezoeker informeert waarom deze pagina niet meer bestaat en dat deze beschikt over enkele links die je doorverwijzen naar een werkende pagina.

13. De bedankpagina’s

Naast de 404-pagina is het ook belangrijk om je bedankpagina zorgvuldig in te richten. De bezoeker heeft meestal zijn of haar doel bereikt wanneer deze bij een bedankpagina terecht komt. Zorg voor een call-to-action of een link die weer verwijst naar een pagina van jouw website. Op deze manier wordt de kans kleiner dat de bezoeker je pagina verlaat. 

Enkele elementen die terug moeten komen op een bedankpagina:

- Je contactgegevens;
- Het design komt overeen met de rest van de website;
- Geef een volgende actie die de bezoeker kan uitvoeren;
- Geef relevante informatie;
- Wees enthousiast.

14. Titels en descriptions importeren

Het laatste wat erg belangrijk is voor je posities op Google zijn de titels en descriptions. Deze kun je automatisch laten exporteren en importeren.

Zoals hierboven duidelijk is geworden, is een gedegen voorbereiding bij het verhuizen van je website genoodzaakt. De bovenstaande punten helpen je de positie van jouw website te behouden op Google.

 

Wil je ook je website migreren en kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan contact op met onze webdevelopers! Zij hebben hier uitgebreide kennis van en helpen je graag verder. 

 

Help mij