Hoe mooi is het als jouw bedrijf goed vindbaar is in de zoekmachines van Google of Bing? Maar hoe zorg je ervoor dat je hoog in de zoekresultaten zichtbaar bent. Hiervoor moet je een sterk SEO-plan op tafel hebben liggen. Een doelgericht plan is vaak gunstig voor langere termijn en de beste resultaten. Lees hier hoe jij je organische positie in Google verbeterd.
Bepaal je onderwerp
Allereerst is het belangrijk om het onderwerp van je website helder te hebben. We hebben het al vaker gezegd, maar het blijft belangrijk: houd bij het schrijven en maken van content altijd in je achterhoofd dat je voor mensen schrijft, en niet voor zoekmachines. Focus op de bezoekers die je website bezoeken, en niet op het algoritme van Google. De reden hiervoor is simpel: de tactiek die in het algoritme van Google werkt, wordt door iedereen gebruikt. Daarnaast verandert het algoritme van Google zo vaak, dat het vaak onduidelijk is waar het algoritme op dit moment prioriteit aan geeft. Dus wil je beter gevonden worden? Bepaal de belangrijkste hoofd- en sub-onderwerpen. Als dit in kaart hebt gebracht kun jij jouw tactiek hierop aanpassen, dus specificeer jouw zoekwoorden en maak duidelijk en relevante subonderwerpen. Dit kun je bijvoorbeeld doen aan de hand van een mindmap.
Gebruik de juiste zoekterm
Als jij jouw onderwerpen hebt, dan is het van belang om daarbij de juiste zoektermen in te zetten. Zoektermen zijn zoekwoorden waar klanten specifiek op zoeken. Start een zoekwoordenonderzoek, uit deze resultaten kun jij bekijken welke termen van belang zijn voor beter zoekresultaten en ook betere vindbaarheid in Google. Daarbij zijn meer content, gevarieerde linkteksten, niet teveel startpaginalinks, een snelle website en een responsive website de eerste stappen. Voorkom echter dat je een zoekwoord te vaak gebruikt op een pagina. Teksten worden hierdoor minder goed leesbaar en Google straft dit af. Wil je in de toekomst nog goed gevonden worden, dan dien je ook synoniemen van deze keywords toe te voegen in combinatie met gerelateerde woorden.
Lange en korte zoektermen
Zoektermen kunnen opgedeeld worden in short-tail en long-tail zoektermen.
Short-tail zoektermen
Je focust hierbij op één á twee sterke zoekwoorden, waarop veel wordt gezocht. De meeste bedrijven zetten hierop in, waardoor de concurrentie dus ook heel hoog is. Wil je op een short-tail zoekterm hoog scoren, dan moet je een onwijs sterk SEO plan hebben liggen om jou positie in Google naar een hoge rang te tillen.
Long-tail zoektermen
Long-tail zoektermen bestaan uit meerde woorden. De mensen die hierop zoeken zijn specifiek opzoek naar een bepaald product of dienst. Normalerwijs heb je hierbij minder concurrentie en is het eenvoudiger om jouw producten of diensten naar voren te laten komen. Omdat de zoektermen specifieker zijn, is de concurrentie ook lager.
Relevante content
Content marketing is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden voor Google. Je content moet relevant en waardevol zijn voor je doelgroep, en aansluiten bij wat ze zoeken. Maar hoe doe je dit?
Jouw bezoekers komen af op informatieve en duidelijke content. Het is daarom belangrijk om dit goed aan te pakken. Bezoekers willen antwoord op hun vragen, informatieve artikelen over producten of diensten en een duidelijk uitleg over de klantenservice. Je kunt op een aantal manieren relevante content maken:
Ontwikkel een FAQ (Frequently Asked Questions) pagina en koppel dit aan belangrijke zoekwoorden. Daarnaast is een kennisbank ook een uitstekende manier om informatie aan te bieden, hierin zet je informatieve artikelen over jouw producten en diensten. Uiteraard is klantenservice ook een essentieel om bezoekers gerust te stellen.
Maak gevarieerde content. Biedt informatie niet alleen in tekstuele vorm aan, maar verwerk deze ook in een infographic. Of voeg een video toe. Een mix van verschillende vormen van content wordt door Google als positief ervaren. Iedereen verwerkt informatie anders, en door je informatie op verschillende manieren aan je doelgroep aan te bieden, bedien je hen beter.
Wij hopen dat jij aan de hand van deze punten een beter beeld hebt kunnen krijgen hoe jij jouw organische positie in Google naar een hoger level kunt tillen met hopelijk een aantal goede en informatieve tips! Besteed je het toch liever uit? Neem dan contact met ons op. Onze marketeers helpen je graag bij het scoren in Google.
Neem contact op