Blog / SEO

Hoe maak je een website SEO vriendelijk?

SEO op je website

Het schrijven van goede content voor een website is niet altijd even makkelijk, het vergt veel tijd en originele ideeën. Maar wat is goede content? Waar haal je de tijd vandaan en wat moet je schrijven om een bezoeker enthousiast te maken voor jouw product of dienst. En hoe schrijf je een tekst, zodat die goed vindbaar is in de zoekmachines? Hieronder vind je een stappenplan om een SEO vriendelijke tekst te schrijven.

Stap 1. Wat zoekt de bezoeker?

Wie is jouw doelgroep en hoe schrijf content gerelateerd aan deze groep? Een van de handige gratis tools is Google Keyword planner, hiermee krijg je beter inzicht over bepaalde zoekopdrachten en zoekvolumes. Op deze manier kun je de zoekwoorden aanpassen op jouw campagne. Deze unieke tool van Google is geheel gratis en geeft je teksten direct een boost!

Stap 2. Welke pagina’s pak je als eerste aan?

Wanneer je beter inzicht hebt gekregen in je doelgroep, dan kun je daarna de pagina's op je website optimaliseren zodat ze goed vindbaar zijn in de zoekmachines. Als een bezoekers op zoek is naar een bepaald product, dan is het van belang dat de bezoeker ook daadwerkelijk terecht komt op de pagina die daarvoor bestemd is. Hiervoor is het dus van belang om inzicht te hebben in waar je doelgroep op zoekt. Dit zijn de belangrijkste producten of diensten waarvan je de pagina's als eerste gaat optimaliseren met de informatie over het desbetreffende product of dienst zodat dit voor de bezoeker direct zichtbaar is.

Stappenplan voor goede SEO

Stap 3. Hou rekening met longtail-zoekopdrachten

Ben je net begonnen met een online webshop en heb je nog niet zoveel naamsbekendheid opgebouwd, dan raden wij aan om te focussen op mensen die verder zijn in het zoekproces. Dit houdt in dat deze mensen al precies weten wat zij zoeken. Hierbij zijn longtail-zoekopdrachten van toepassing.

Longtail-zoekopdrachten zijn zoekopdrachten met concrete kenmerken. Dit wil zeggen dat de zoekopdracht in de zoekmachine heel specifiek is, waardoor je gauw zichtbaar bent voor jouw klanten.

Als jij op een bepaald onderwerp gevonden wilt worden is het ook handig om de zoekwoorden te verwerken op de pagina, waarnaar jij jouw klanten wil sturen. Benoem daarbij ook nog andere eigenschappen die daarbij van toepassing zijn.

Bijvoorbeeld: Je bent een webshop en je verkoopt kleding. 'T-shirts' is een zoekterm waar veel op gezocht wordt en waar de concurrentie dus ook heel hoog is. 'Mannen t-shirts' is al specifieker, maar hier zit alsnog veel concurrentie op. 'Mannen t shirt v hals' is nóg specifieker en de concurrentie op dit zoekwoord is veel lager. Het is dus makkelijker om goed te scoren op dit zoekwoord, dan op een generiek zoekwoord als t-shirts. 

Stap 4. Splits je assortiment op

Wanneer je een breed assortiment hebt van een bepaalde productgroep, is het overzichtelijk door het op te splitsen in duidelijke categorieën. Hierdoor vindt de bezoekers eerder wat hij of zij nodig heeft.

Een voorbeeld hiervan is:

Je verkoopt meerdere soorten koekenpannen zoals roestvrijstaal en keramische koekenpannen. Dan kun je daarbij de volgende URL’s maken:

  • www.pannen.nl/koekenpannen
  • www.pannen.nl/koekenpan-keramisch
  • www.pannen.nl/koekenpan-roestvrijstaal

Met deze verschillende pagina’s kun je ook voor elke pagina unieke content schrijven. Hiermee kun je jouw zoekwoorden ook specificeren, waardoor uiteindelijk klanten eerder naar je website toekomen. Op deze manier maak je de pagina interessanter voor de klant en relevanter voor de zoekmachine.

Stap 5. Maak geen typische SEO-teksten

Blijf creatief en verzin unieke SEO-teksten voor op jouw website. Google hecht veel waarde aan originele content. Deze factoren zijn van essentieel belang om de vindbaarheid in de zoekmachine van Google te stimuleren. Zo verwacht Google ook dat jij teksten aanbiedt die daadwerkelijk interessant zijn voor de bezoeker. Houdt er ook altijd rekening mee dat je voor mensen schrijft en niet voor zoekmachines. Zorg er dus voor dat je teksten leesbaar zijn en niet volstaan met zoekwoorden.

Stap 6. Maak gerichte teksten

Richt je tekst op een speciaal product/onderwerp waar de bezoekers naar opzoek was. Verwerk in de tekst links naar andere delen van jouw website voor andere informatie over jouw bedrijf. SEO-teksten zijn meestal rond de 400 woorden lang, hiermee beschrijf je de belangrijkste punten van het onderwerp en zijn de teksten een prima lengte, zodat het interessant blijft. Verwijs daarnaast altijd naar de contact pagina, hierdoor kunnen klanten eenvoudig contact met jou opnemen.

Stap 7. Wat doe je met de productpagina

Inventariseer per product de informatie waarnaar bezoekers op zoek zijn. Dit kan gaan om producteigenschappen en gebruiksinformatie. Naast tekstuele content kun je ook productvideo’s maken waarin het product wordt gedemonstreerd. Google waardeert pagina's die verschillende soorten content combineren hoger dan pagina's met alleen tekstuele content.

Op de productpagina beschrijf je alle informatie waarnaar de bezoeker op zoek is. Hier beantwoord je veel gestelde vragen over jouw product, je wilt tenslotte dat mensen op jouw website terecht komen en het gewenste product bestellen. Daarnaast is het handig dat de website overzichtelijk is en alle informatie duidelijk weer te vinden is.

Uiteraard komt er veel meer kijken bij het goede SEO op een website. Zo is het verkrijgen van backlinks bijvoorbeeld ook belangrijk. 

Wil je meer weten hoe je de SEO van je website kunt verbeteren? Neem dan eenvoudig contact met ons op. We vertellen je er graag meer over. 

Neem contact op